I love Hong Kong!

Hong Kong är min nya favorit stad för denna touren har jag konstaterat efter denna dag. Vi har haft en fantastisk dag fylld med shopping, ( bla. en ny mobil, LG G2 den allra nyaste modellen som verkar grym!), strosat längs alla gatar och gått igenom olika marknader, tagit färja över till Hong Kong Island ( Hong Kong består av 3 öar och vi bor på Kowloon island), åkt upp till the Peak och kollat på den fantastiska utsikten över staden och ätit jätte gott på Bubba Gump. Till på köpet skiner solen och vi har underbart väder!

Nu är det säng dags. mera uppdatering och bilder kommer så småningom!

Natti natt från Hong Kong!

Hong Kong!

Nu är vi framme i Hong Kong och har startat vår 4 dagars semester från semestern=) Det verkar toppen än så länge och ser verkligen fram emot att få uppleva staden mer! Vårat flyg var lite sent så var inte framme på hotellet förrän efter 18. Det blev efter incheckning och dusch mexikansk middag på en restaurang vi hittade i en guide bok. Det var ett toppen ställe med jätte god mat! Vi njöt av det och tog sedan en promenad hem och ska nu sova..Super trötta då det var insentivt de sista dagarna i Shanghai (därför dålig uppdatering men lovar att ta igen det efter denna resa) men nu är det bara att köra på så vi hinner med så mycket som möjligt. Blir inte mycket bloggande utan det kommer, semester nu!
Här är en bild i från vår arena där vi uppträdde i Shanghai, (vi åkte i den stora arenan, detta är träningshall). Den är så himla stor att det finns shoppingsenter, ishall mm. I denna ishall har de allmänhetens åkning under dagarna som man kan åka på så vi tog oss dit en gång och åkte lite. 2 veckor är långt uppehåll så bra att vi kunde åka lite. Inget fan av att åka i kalla ishallar längre men trots det gick det faktiskt bra och var skoj. Vi gick igenom lite lyft först sedan bara åkte vi för att jobba lite på skridskotekniken som tyvärr försvinner när man inte jobbar aktivt med det...Men men nu tänker vi inte på det utan njuter för fullt av vår tid i Hong Kong, mer uppdatering kommer!

Pudong!

Är det nyare mordernare distriktet i Shanghai på andra sidan floden Huangpu. Där står massor av morderna skyskrapor av olika det slag. Vi tog oss en tripp dit i går och gjorde ett besök i Shanghai World Financial Center, Här följer lite bilder + fakta jag hämtat från internet.
Oriental Pearl TV Tower. This 468 meters (1,536 feet) high tower is the world's sixth and China's second tallest TV and radio tower. However, even more alluring than its height is the unique architectural design that makes the Oriental Pearl TV Tower one of the most attractive places anywhere. Its base is supported by three seven-meter wide slanting stanchions. Surrounding the eleven steel spheres that are 'strung' vertically through the center of the tower are three nine-meter wide columns. There are three large spheres including the top sphere, known as the space module. Then there are five smaller spheres and three decorative spheres on the tower base. The entire structure rests on rich green grassland and gives the appearance of pearls shining on a jade plate.
World Financial Center, 492 m Jinmao Tower, 421 m and Shanghai Tower. The Shanghai Tower, under construction is expected to be 632 m (2,073 ft). Completion is expected in 2014.
Pudong is a district of Shanghai, China, located along the east side of the Huangpu River, across from the historic city center of Shanghai in Puxi. It is administered as the Pudong New Area, a state-level new area. Pudong is home to the Lujiazui Finance and Trade Zone and the Shanghai Stock Exchange and many of Shanghai's best known buildings, such as the Oriental Pearl Tower, the Jin Mao Building, the Shanghai World Financial Center. It is also the site of the future Shanghai Tower. These modern skyscrapers face directly across from Puxi's historic Bund, a remnant of a former concession in China.
Between 2008-2011, Shanghai World Financial Center, Shanghai had the title of the highest Observation Deck in the world, 474 m. Today is Canton Tower, Guangzhou, 488m.
Modell av Shanghai
Utsikt från toppen.
Sky arena on F94 provides a perfect and extensive view of Shanghai along the Huangpu River. The 750-square-meter (about 897-square-yard) sightseeing hall is also suitable for exhibitions. Parapets in the window on F97 provide a place to take pictures. The open skylighted ceiling shows ingenuity in design. In good weather, it can be opened, turning the hall into an overpass in the air.  The Sky Walk on F100 is a 55-meter (180-foot) corridor. While wandering on the floor made of transparent glass, you can see the top of the Oriental Pearl Tower just in front and feel as if you are walking in the air above the roof of the Jinmao Building. Vehicles, pedestrians and even the whole city seem to be far away, down below.
Shanghai World Financial Center (SWFC) was completed in August 28, 2008, being the second tallest skyscraper in mainland China. Having 101 floors with a height of 492 meters (about 1,614 feet), it ranked the top in the heights of roof and usable floor by the time when it was built. Today Shanghai World Financial Center is the 5th tallest building and 10 th Freestanding structures in the world. The construction started in 1997 and continued after a six-year shutdown caused by the Asian financial crisis. With the intention to be the tallest building in the whole world, seven more floors were added after revisions to the previous design. Basement two to F3 is maintained for shopping malls. Meeting facilities and offices are distributed on F3-5 and F7-77. The Park Hyatt Hotel is located on F79-93 and F94-100 is used for sightseeing. The sightseeing hall was opened to public on August 30. It ranked the tallest sightseeing hall in the world by the time it was built.
Vi hade picknick i en park intill efteråt.

Vi hade en fin dag och det var riktigt varmt. Men tyvärr var det ändå inte klart ute så utsikten är inte den bästa över staden..Men högt var det iaf! Kändes nästan som man vingalde när man gick där uppe...Kändes liksom som en lutning där uppe...

Hipp Hipp Hurra för världens bästa pappa i dag!

Stort grattis världens bästa pappa på din födelsedag! Hoppas du får en fantastisk dag, önskar verkligen jag var hemma och åt din goda middag och fick fira dig på riktigt...Men det får bli en hälsning från Shanghai istället! Tänker extra mycket på dig i dag!
Grattis bästa pappa! Love you!

Alicia Keys konsert...

För er som undrar hur den var kan jag säga ok. Vi kom dit redan när hon börjat spela då vi gjorde god middag innan hemma och orkade inte skynda oss. Oftast tar det ju alltid ett bra tag innan de börjar spela ändå och biljetterna var ju gratis dessutom. Vi såg tillräckligt, dock inte de bästa platserna, vi hade fått VIP bås som var rätt högt upp på kanten så man såg bara hennes profil. Men hon sjöng bra och mycket folk var det. Själva arenan tar in 18 000 när det är fullt dock inte så mycket nu. Kändes dock konstigt att sitta i publiken i samma arena där vi för bara några dagar sedan hade uppträtt, känns inte alls likadagnt när man åker själv på isen som när man sitter i publiken. But I like both!

Tyvärr inga bilder då det visade sig nu när jag ska lägga in bilderna att simkortet i min lilla kamera inte sitter i...De sitter i Matveys dator så jag har knäppt utan det i...Tur att det inte var så viktiga bilder....=)

Smälter frukosten lite nu innan jag ska kära insanety sedan blir det lite mera sightsing i Shanghai!

Går igenom gamla bilder och hittade dessa, allt är "in action" så inte det allra bästa men tror ändå det är roligare för er att se några bilder än inga alla om jag har rätt??
The lantern with a kid, mitt finaste moment av hela showen...
All dessa "lanterns" tänds i början av vårat nummer och lysser jätte fint medans vi åker. De rör sig i olika höjder något man bara ser när man sitter och tittar. Tog mig ett tag inna jag visste om det...Men fint är det!

Yuyuan Garden!

Dit tog vi oss en liten utflykt i dag. Hade gjort matsäck: smörgåsar, frukt och kaffe och begav oss dit runt 13.00. Hittade inte själva Yuyuan Garden på en gång så efter att ha strosat runt lite i det vi tror kallas "old city" stannade vi till i en park och åt vår matsäck då magarna kurrade. Sedan efter lite mer letande hittade vi själva Yuyuan Garden. Det låg liksom in i hela smeten som vi inte hade tänkt oss. I bland är det svårt att "hitta" de man letar efter då man inte har helt koll på hur det ser ut och vart de ska ligga. Ofta har man ett namn/distrikt man letar efter men man vet inte riktigt hur det ska vara. Detta var massor av gator och en typ marknad runt allt och mitt i allt låg det. Vi tog oss en liten snabb titt och bestämde oss att det fick räcka. Var för mycket folk och efter ett tag blir allt rätt lika att man inte bryr sig. Jag vill annars alltid se vad som väntar runt väghörnet för att vara säker på att vi "sett" allt men jag börjar lära mig att i bland kan man inte se allt fast jag önskade det....Vem vet vi kanske missade något wow denna gång, men det köper vi. Fick oss några bilder och var vi nöjda med det.
Yuyuan Garden

Efter det tog vi oss till Xujihui, ett distrikt där de säljer massor av elektronik. Vi tittade runt lite men handlade inget. Ska kolla lite priser först och ev. väntar vi och köper i Hong Kong i stället. Vi ska båda bla köpa nya telefoner och kollar runt vad som är värt att köpa. Vi får se vad det blir....

Sedan gym och middag och en lugn kväll.

Tack för mig och Shanghai!

More shopping!

Självklart blev det lite mera shopping här i Shanghai för hur kan man låta bli när det finns så mycket att fynda på alla dessa marknader?? Dock skötte jag mig jätte bra och köpte enbart nödvändiga saker=)

Jag började dagen med frukost och sedan ett insanetypass/gym, (skönt att köra på morgonen så man har det gjort för så lätt att det inte blir av om man ger sig iväg någonstans som vi gjorde). Klockan var näramre 14 innan vi var i väg så blev ett snabbt lucnhstopp till att börja med. Köpte Subway och gick och satte oss i en mysig park vi hittade med utsikt över denna lilla sjö.
Sedan var det dags för "the black market". Vi köpte gott kaffe och började strosa längs Nanjing road west där massor av fancy shopping ligger. Vi tog en snabbtitt på HM men hoppade över alla exklusive stores och sparade oss för marknaden. Väl framme där blev det en del fynd för både mig och Matvey bla. varsin hoddytröja och carry on samt shoppade Matvey t-thirts, tea och skor. Mycket nöjda med våra inköp fortsatte vi strosa längs Nanjing road East som är den mest turistiga shopping gatan här i Shanghai med massor av affärer. Den mest kända delen är 1 km och går ända till the Bund som är en annan huvudattraktion här i Shanghai. Vi gick hela vägen och det kändes lite som Time Square med alla lampor och neon färger. Loved it!
Väl framme vid the Bund tog vi lite kort och promenerade längs med floden Huangpu river där många sithgtsing cruises går. Får se om vi tar en sådan en annan gång. The bund är är 1,6 km lång och en symbol av Shanghai och en image för Shanghais nutida historia. På ena sidan av den breda highwway står 52 kvarter av höga, magnifika byggnader med olika arkitektur stilar, som kan kallas ett museum för modern världs arkitektur. När natten faller, lyser färgglada lampor upp hela Bund området och förvandlar det till en scen i ett "sagoland". (Hämtat från  min guidebok).
Kända Pearl tower som är 468 m högt i bakgrunden.
Efter det blev det middag på en restaurang innan vi promenerade längs Nanjing road tillbaka till People square     (ligger mellan Nanjing road East och west). På people square ligger Shanghais högkvarter för kommunstyrelsen , och används som standard referenspunkt för mätning av distans i Shanghai kommunen. Under ligger en av Shagnhais tunnelbanestationer som även är den mest trafikerade tunnelbanestationen på jorden.

Kan fortfarande inte fatta hur billigt det är, enkel resa med tunnelbanan kostade 4 kr så 8 kr betalde jag för resandet i går. Lite skillnad mot för sveriges priser om man säger så...

Idag blir det en rätt lugn dag tror jag med träning, handling och lite så. Ska ju på konserten i kväll så det får räcka.

But promise More to come from Shanghai!

Alicia Keys!

Hon spelar i samma arena som vi uppträdde i direkt efter oss så det var snabba puckar för oss att "loud out" så de kan börja bygga för hennes konsert. Vi har sådan tur att de som vill får se hennes konsert gratis så det tackade vi självklart ja till. Inget jätte fan av henne men tycker hon är helt ok. Alltid kul att gå på konsert för det gör jag inte ofta så ska bli skoj. Onsdag är det dags så bäst att lyssna in sig lite på hennes musik innan dess=) Här är några av hennes kändaste låtar:

Semester!

Ja då var det semester igen=) Vi har nu jobbat klart här i Shanghai och är lediga i 2 veckor innan vi flyger till Macau. Det var 3 långa dagar fast vi bara hade 6 shower ( andra showen lördag blev inställd) men kan som sagt inte klaga när vi nu är lediga igen..Vi fick otroligt mycket beröm av alla som jobbat med oss att showen ser bra ut och att vi gör ett bra jobb så det är skoj. Jag kan även själv vara jätte nöjd för vi har åkt riktigt bra. Söndagens 3 shower gick toppen, både när vi gjorde Lejonkungen och även Tangeld, jag riktigt njöt av vare sekund ute på isen, ja otroligt härlig känsla måste jag säga. Dessa stunder inser jag verkligen hur mycket jag älskar mitt jobb. Fast det är skoj så är det som vilket annat jobb som helst att varje dag på jobbet inte är toppen och i bland är man trött och kroppen känns inte toppen eller så är man nervös. Ja många faktorer spelar in men när man har den känslan jag hade i går vet man att detta är vad jag vill göra ett tag till! Så länge den finns där kommer jag att fortsätta, frågan är bara hur länge det är?? En fråga där vi får vänta på svaret helt enkelt.

I dag har vi sovit länge och nu klockan 14 precis ätit frukost..Min kropp är helt slut att jag inte orkar något alls, ja som det brukar kännas i USA en måndag efter en veckas show, lång bussresa söndag kväll/natt och sedan sovit länge måndag morgon...Mina ögon är dessutom jätte svulla och gör ont av allt smink och lite sömn så vill nog inte gå ut i dag...=) Men detta pris kan jag betala, bara att acceptera och snart är jag på banan igen!

Xin tian di

Det är namnet på distriktet vi var till i dag. Vi spar som sagt all sightsing tills vi är klara med showerna efter helgen då vi har massor av ledig tid. Men för att göra något i dag tog vi metro till ett distriktet där vi köpte en kaffe och strosade runt lite. Xin tian di var ett litet kvarter med äldre hus och många restauranger/cafeer samt fancy shopping...Vi bara gick runt lite och gjorde inget speciellt. Behövde vara tillbaka till 16 då våra väskor kom med lastbilen vi skickade dem med från Dalian, (har bara haft en väska sedan lördags).

Gjorde insanety i morse och ska styrketräna lite nu i kväll. Är man van att röra på sig jämt och ha massor av shower är det ovant att göra ingenting i flera dagar så jag passar på att träna på när vi ändå har gym lämpligt på hotellet och inget annat bättre för oss. Ja gymet är nog en av mina favorit platser här på jorden tillsammans med sängen=) No life without working out and sleeping! Här är lite bilder från dagen.

Kaffe blev det även i dag men inte starbucks. Var ett annat cafe intill som vi testade för att variera oss lite. Är egentligen inte något jätte fan av starbucks men det blir mest det ändå då man vet säkert vad det är och finns oftast alltid överallt. Ja i USA är det bara det som gäller och efter att ha bott i USA och jobbat med amerikaner länge smittar visst tänkande/vanor av sig. Men vi försöker allt testa på lokala ställen om vi kan som i dag och det var bra med!
Ett till outdoor gym fullt av pensionärer. Härligt att se!
Inte illa med detta gröna gräset i November...De du pappa, vore något att klippa det nu=)

And here we are again IKEA...

Kan inte riktigt fatta det men ställningen mellan mig och mamma/pappa är 3-1, ja de har varit på IKEA en gång sedan jag lämnande dem i somras, (IKEA är deras utflyktsmål efter att de lämnat mig på Arlanda) och jag har nu varit där 3 gånger...Japan en gång, Dalian, Kina en gång och i dag här i Shanghai. Vi såg nämligen IKEA när vi åkte från flygplatsen men tänkte att så desperata är vi inte att vi måste ta oss dit igen då vi nyss var där men sedan visade det sig att vi bor nästan rakt över gatan från ett till IKEA... När det var så nära fick det bli ett besök till..Behövde mer ljus samt alltid någon som är hungrig här i huset...Det blev även lite småplock som tunnbröd, choklad, hårdbröd, korv och korvbröd samt köpte vi köttbullar och lingonsylt. Självklart är det mycket godare med hemmagjorda men det är rätt svårt att hitta köttfärs i mataffären här. Det är sällan man ser maträtter gjorda på köttfärs om man tänker efter så förstår varför det oftast är väldigt dyrt mot för annan mat. Så köpta får duga denna gång=) Efter besök på IKEA blev det Starbucks i någon timme. Återigen är internet väldigt långsamt på hotellet så skönt att gå dit en sväng och få gjort det man ska. Vi planerar för fullt för vår Hong Kong resa vi ska göra. Har hittat flyg nu som vi ska boka. Tar verkligen tid att leta och hitta resor och planera när man inte känner till något alls om landet. Men har börjat få lite koll så nu ska det bli spännande! Har lite mer tid att planera vad vi ska se och göra. Först måste vi ju hinna utforska Shanghai ordentligt men som sagt vi har tid för det efter helgen när vi jobbat klart så känner mig inte för stressad. Skönt att bara ta det lugnt med. Blev insanety på morgonen och lite styrka på kvällen så tränar på för fullt=) Precis druckit en god smoothie innan det blir sängen. Köpt ny mixer så nu kan vi göra massa smooothies igen när frukten är billig. I love that! Blev banan, papaya, clementin och lite granatäppeljuice och självklart is i dag, super god blev den! Hoppas allt är bra med er alla!

Shanghai!

Nu är vi framme i Shanghai och här kommer vi att vara i 3 veckor. Börjar jobba på fredag med shower fram till söndag, totalt 7 st så lite mer av normal vecka. Sedan är vi lediga här i 2 veckor innan vi flyger till Macau där vi blir i en vecka för show. Eftersom vi blir här så länge är det ingen ide att stressa att se och göra allt på en gång fast det finns så mycket att göra utan vi ska ta det i lugnare tempo. Bättre att göra lite research om vad vi vill se/göra och planera det lite bättre. Som sagt tiden finns!

Har precis ätit frukost som även denna vecka ingår på hotellet och det var riktigt bra. Fanns mer än förra veckan och saker vi gillar till frukost så det var toppen. Så vi ska se till att äta där! Hotellet i sig är helt ok. Ganska gammalt men rummen är mysiga och tillräckligt med plats så helt ok att bo här i 3 veckor. De har ett gym, inte det största men räcker för mig så det är bekvämt. Samt har de SPA och massage som är billigt så dit kommer jag också gå!

En till sak de har här i Shanghai är TGI Fridays, (amerikansk kedjerestaurang). Ja både jag och Matvey har verkligen blivit ganska amerikanska i vissa saker så självklart blev det en tripp dit när vi kom fram i går kväll. Efter en halvtimme i taxi och lite förvirring hittade vi det äntligen och det var precis som det skulle vara! Tur taxi är billigt här=) Det blev frozen margheritas och goda välgjorda hamburgare, jamm!
Fast vi äter så mycket god varierad mat och Matvey är jätte duktig på att laga är han samtidigt så otroligt svag för hamburgare...Han skulle kunna leva på det...Han var lycklig i går när han fick sin burgare och chicken wings. Frågar man honom vart han vill bo är svaret givet: USA!

Day 5 of 5 in Beijing/Xiam!

Sista dagen fick vi sovmorgon och började inte förrän 8.30=) Första var vi till Wild Goose Pagoda och sedan Shaanxi History Museum. Efter det var det lunch dags för att avsluta dagen med en cykeltur på Siam city wall.
Här är lite bilder:
Denna mannen var så himla söt som vi såg på vägen till Wild Goose Pagoda.
The Giant Wild Goose Pagoda and Small Wild Goose Pagoda are both spectacular towers and both are well over 1,000 years old and have survived great earthquakes. The former is next to a large square with the largest fountain in Asia which projects water high into the air, rising and falling in time to music during one of the daily performances (usually at noon and soon after sunset). They protected Buddhist writings in the past.
Giant Wild Goose Pagoda or Big Wild Goose Pagoda is a Buddhist pagoda located in southern Xi'an, Shaanxi province, China. It was built in 652 during the Tang Dynasty and originally had five stories, although the structure was rebuilt in 704 during the reign of Empress Wu Zetian and its exterior brick facade was renovated during the Ming Dynasty. One of the pagoda's many functions was to hold sutras and figurines of the Buddha that were brought to China from India by the Buddhist translator and traveler Xuanzang.
The Giant Wild Goose Pagoda was extensively repaired during the Ming Dynasty (1368–1644) and renovated again in 1964. The pagoda currently stands at a height of 64 m (210 ft) tall and from the top it offers views over the current city of Xi'an.
Är Ingen museum person om det inre är något jätte intressant så gick igenom museumet rätt snabbt och fattade inte så mycket av det... Tog endast denna bild.
Dock var det skoj att få cykla! Tycker mycket bättre om fysiska aktiviteter. Dock dog min kamera precis när vi hade hyrt cyklarna så han inte få något kort på det. Jag och Johan cyklade tandemcykel vilket var skoj!

Efter cyklandet var den guidade touren slut för vår resa. Vi hade resten av tiden fritt innan vi flög tillbaka till Dalian morgonen efter. Det blev lite marknads shopping först sedan var vi på en lokal restaurang som vår guide rekommenderade och åt middag. Vi avslutade sedan kvällen med en drink på samma bar som kvällen innan då den var toppen! Perfekt slut på en kanon resa! En semester att minnas och var lagomt långt för att hinna koppla bort allt vad gäller jobb och skönt att vara i från alla männsikor från Disney då vi jämt är inpå varamdra. Var motiverad att börja träna och jobba igen vilket är ett av syfterna med semester.  Verkligen nöjd med allt och glad att vi fick till det så bra. Nu är det dags att börja planera nästa resa som är tänkt Hong Kong i några dagar efter Shanghai dit vi åker i morgon!

See you all later!

Day 4 of 5 in Beijing/Xiam!

Efter tredje dagen i Peking bar det av med nattåg mot Siam. Vi reste 20.45 och var frame 07.55, tar inte så lång tid med snabbtåg men eftersom det var nattåg var tiden anpassad till en natt. Var lite orolig för denna resa och hade inte höga förväntningar men måste säga att det var bättre än jag trott. Har åkt en del nattåg i mitt liv mellan Bollnäs och HBG så vet vad det innebär. Men detta var riktigt bekvämt, 4 sängar i stället för 6 som i Sverige och man fick en riktig natts sömn vilket var skönt efter 3 insensiva dagar och 2 att komma. Toaletterna var inte de bästa men överlevde även det för en natt. Nu kan jag säga att jag tågluffat i Kina för mer än såhär blir det inte för min del..=)
Courtney,jag, Hope och Perri sov i en hytt medan Johan i den bredvid.

Det blev frukost på Mc donalds för att gå snabbt. Inget fan av Mc donalds och snabbmat men är det något jag gillar är det deras frukostar och glass. En Mc muffin med juice och kaffe är alldeles lagomt och man blir inte äcklad. Det blir frukost där mellan varven när vi reser som vi gör.

Första stoppet var Banpo Museum, följt av Terracotta factory för att sedan spendera några timmar på Terracotta Army Museum. Terracotta Army Museum är jätte stort så vi åt lunch där efter halva tiden. Här följer bilder och fakta:
Banpo is an archaeological site discovered in 1953 and located in the Yellow River Valley just east of Xi'an, China. It contains the remains of several well organized Neolithic settlements dating from 5600 - 6700 BP according to radiocarbon dating.The area of 5-6 hectares is surrounded by a ditch, probably a defensive moat, five or six metres wide. The houses were circular, built of mud and wood with overhanging thatched roofs. They sat on low foundations. There appear to be communal burial areas. Banpo was excavated from 1954 to 1957 and covers an area of around Template:Convert/hect. The site is now home to the Xi'an Banpo Museum, built in 1957 to preserve the archaeological collection.
The Xi'an Banpo Museum is a museum in Xi'an, Shaanxi, China. The museum houses artifacts from the archaeological site of Banpo. The museum gives access to the excavated buildings, has a collection of artifacts from the site, and also has several reconstructed houses designed to resemble the Neolithic settlement.
A visit at the Terracotta factory.
Terracotta Army Museum. The Terracotta Army or the "Terracotta Warriors and Horses", is a collection of terracotta sculptures depicting the armies of Qin Shi Huang, the first Emperor of China. It is a form of funerary art buried with the emperor in 210–209 BC and whose purpose was to protect the emperor in his afterlife.

The figures, dating from around the late third century BC, were discovered in 1974 by local farmers in Lintong District, Xi'an, Shaanxi province. The figures vary in height according to their roles, with the tallest being the generals. The figures include warriors, chariots and horses. Current estimates are that in the three pits containing the Terracotta Army there were over 8,000 soldiers, 130 chariots with 520 horses and 150 cavalry horses, the majority of which are still buried in the pits near by Qin Shi Huang's mausoleum. Other terracotta non-military figures were also found in other pits and they include officials, acrobats, strongmen and musicians.

View of Pit 1, the largest excavation pit of the Terracotta Army.
A rank of soldiers. One of the soldiers on the left is missing his head, a result of the statues being made in pieces and then assembled.

Handgjorda nudlar till lunch=)

Efter Terracotta Army Museum var vi och såg Bell tower och Drum tower innan vi checkade in på hotellet och fick chans att duscha och göra oss klara för middag och show. Vi var på dumpling banquet och Tang Dynasty Music and Dance Show. Det var toppen. Man fick testa på 16 olika dumplings av olika det slag. Varierade vad det var i samt hur det var formade. Showen var ett gammaldags Kina med vackra kostymer och danser. De spelades olika instrument, vissa vet man inte ens vad det är. Tyvärr inga bilder i från det då jag inte hade kameran med mig, ( batteriet var nära att dö och ville spara det sista till sista dagen..)
The Bell Tower of Xi'an, built in 1384 during the early Ming Dynasty, is a symbol of the city of Xi'an and one of the grandest of its kind in China. The Bell Tower also contains several large bronze-cast bells from the Tang Dynasty. The tower base is square and it covers an area of 1,377 square meters. The tower is a brick and timber structure and close to 40 meters high.
The Drum Tower of Xi'an, located in the heart of Xi'an in Shaanxi province of China, along with the Bell Tower it is a symbol of the city. Erected in 1380 during the early Ming Dynasty, it stands towering above the city center and offers incredible view of Xi'an.

The Drum Tower got its name from the huge drum located within the building. In contrast to the Bell Tower, where bell was stricken at dawn, drum was beat at sunset to indicate the end of the day.

Efter middag och show var vi på en bar Johan hittade som tips i sin guide bok. Det var blandat turister och lokala invånare. Mysig bar med coola drinkar!

Sun Asia Ocean World in Dalian!

Liter bilder från i tisdags när vi var på Ocean world. Det såg jätte gammalt ut när vi kom dit och inte alls attraktivt. Dock var det helt ok förutom att det var gammalt och delfin showen var jätte dålig. Jag älskar delfiner i vanliga fall men blev besviken. Dock var dessa djur söta, (bild nr 1 och 6) såg ut som en blandning mellan val och delfin. Vi såg en show med dem där 2 människor simmade med dem. Vi såg även en till show som var bra, 2 bilder nedan. Sedan lekte vi lite och gick runt området innan hemfärd. Blev en tripp på ca 4 h, skönt att göra något under en dag men inte en hel dag för det är jobbigt. Skönt när vi har den tid/möjlighet vilket vi har haft med all denna ledighet..=) And more is coming soon!

Dalian Beach. Inte det ställe jag skulle åka till för att bada. Skönt att det är höst här så man inte behöver känna sig tvingad till att bada=)

Uppvärming inför bangijump=) Vill så gärna hoppa det senare under touren när vi får chans (Australien eller Nya Zealand kanske) men vet inte om jag vågar längre...Detta är tillräckligt med pirr i magen..

Ok nu är det dags att sova. Blev ingen utgång i kväll. Alla var trötta å det är väl jag med..Men var allt lite sugen i dag men kommer väl fler gånger. Blev en härlig fruktsallad och lite internet istället och det funkar bra det med efter en lång dag, Bussen gick 8.15 i morse och var inte hemma förrän 22.45 så lång dag. Men alla 4 shower har gått bra här i Dalian. Var skoj att åka igen efter 2 veckors ledigt. Vi är lediga här i morgon sedan flyger vi på måndag till shanghai och börjar jobba fredag. Har totalt 7 shower nästa vecka.

Och kära läsare, hoppas ni har en bra helg!

Thai mat!

Blev det i kväll. Flera av Disney har varit på en thai restaurang intill hotellet under tiden här i Dalian och sagt att det är jätte bra. Matvey är inget jätte fan av Thaimat och vill sällan äta det men fick med mig honom i kväll efter träningen när han var jätte hungrig. Det var gott, men den sötsura såsen var lite för söt så det vart ett minus. Men kändes som en jätte bra restaurang så vi hade nog bara lite otur med just den rätten. Åt jätte god tillagad spinat sallad av något slag som var mums. Blev iaf jätte mätt, ja nästan lite för mätt men svårt att lämna mat när det är gott och så mycket. Förhoppningsvis är det bortbränt under natten=) Vi åt för ca 188 kr. Det var ris för 2 pers, Matvey åt kyckling i sötsur sås samt en annan kycklingrätt och jag åt räkor i sötsursås samt spinatsalladen. Till de ett stort glas färskpressad mango juice och en öl. Ja skillnad på pris jämfört med likvärdig restaurang i Sverige. I love China!

Vi hade principal ice i dag bara och det gick bra. Blev först lite orolig att det skulle kännas ovant/jobbigt då vi varit lediga över 2 veckor från isen men det kändes toppen och jag är jätte nöjd. I bland är det bra med vila med så alla fel glöms bort samt att gnistan finns där igen. Både och satt så det känns bra. Vi har reharsals och principal ice hela dagen i morgon innan en show på kvällen. Sedan 3 shower på lördag och sedan klara här i Dalian. Kan ni fatta, 4 shower och endast 2 fulla dagar av jobb. Ja crazy men så är det. Skulle haft en show på söndag men den är inställd. Vi ska passa på att gå ut på lördag ist, (inte ofta vi kan gå ut och dansa en lördag så tar vara på det). Finns en nattklubb intill som en del redan varit på och Matvey hade en av sina bästa kvällar på tour där så jag måste väl testa på=) Skriver på söndag hur det var!

Dags att sova nu så jag är 100% laddad för dessa kommande 2 dagar!

Natti natt

Day 3 of 5 in Beijing/Xiam!

Vi körde på i samma höga tempo även tredje och sista dagen i Peking med hämtning på hotellet 7.30. Sedan bar det av till Summer Palace. Här lite bilder:

Älskar hur folk gör olika aktiviteter i parkerna här i Kina. Kanske en liten tango lektion sådär 8.00 på morgonen??
The Marble Boat on the grounds of the Summer Palace. År 1755 finansierades bygget av den första marmorbåten av Qianlong kejsaren, den uppfördes i sommarpalatset i Peking som en symbol för Qianlong dynastins stabilitet och välfärd. På varje våning finns det stora speglar placerade för att kejsarinnan skulle kunna sitta där och betrakta sig själv och omgivningarna medan hon drack te.
Decorated Paifang in Summer Palace
Long Corridor. The Long Corridor is a covered walkway in the Summer Palace in Beijing, China. First erected in the middle of the 18th century, it is famous for its length (728 m) in conjunction with its rich painted decoration (more than 14,000 paintings).
Denna båt åkte vi med över till andra sidan. Parken är så stor att det hade tagit jätte lång tid att se allt annars. Vi kör med den snabba varianten när vi sightsar..=)
Många flög olika drakar i parken.
Denna jätte anka flyttas tydligen runt och vi hade tur som såg den då den precis kommit hit. Dock såg den ut som en badanka tycker jag och förstörde lite av parken...Stor var den iaf!

Efter det bar det av till olympiska byn. Dock gick vi alldrig in eller så utan stannade bara till på en bro där vi kunde ta foton. Som sagt tajt schema så allt kan man inte hinna men vi såg iaf Bird Nest och Water cube.
Beijing National Stadium, officially the National Stadium also known as the Bird's Nest, is a stadium in Beijing, China. The stadium was designed for use throughout the 2008 Summer Olympics and Paralympics.
           Water Cube. The Beijing National Aquatics Center, also officially known as the National Aquatics Center, and colloquially known as the Water Cube, is an aquatics center that was built alongside Beijing National Stadium in the Olympic Green for the swimming competitions of the 2008 Summer Olympics. Despite its nickname, the building is not an actual cube, but a cuboid (a rectangular box). Ground was broken on December 24, 2003, and the Center was completed and handed over for use on January 28, 2008. Swimmers at the Water Cube broke 25 world records during the 2008 Olympics.After the Olympics, the building underwent a 200 million Yuan revamp to turn half of its interior into a water park.The building officially reopened on August 8, 2010.

Efter det var det lunchdags. Typisk Kinamat kring ett roterande bord där alla delar på allt.
Perri och en Egyptisk tjej som var med oss på samma tour.

Sedan bar det av till Zoo och ett snabbt besök på Panda house. Följ av Lama tempel.
Formerly an imperial palace, later converted into a Tibetan Buddhist monastery, the Lama Temple is one of Beijing's most famous monasteries. The Pavilion of Ten Thousand Happinesses contains an 26m tall (18m above the ground and 8m underneath) statue of the Maitreya Buddha carved from a single piece of White Sandalwood. The statue is one of three artworks in the Temple which were included in the Guinness Book of Records in 1993.
En Munk. Vi såg även buddha statyn men man fick inte ta kort med hänsyn till de troende. Stor var den är allt jag kan säga..

De sista vi gjorde i Peking var Hutong Tour by Rickshaw. De skjutasade oss i cykelvagn och visade oss gamla Peking med ett stopp hos en lokal man med guidadtur i hans hem. Det var litet och smutsigt.
Detta rum hade han gjort i ordning till OS och hyrde ut. Ett par hyrde det till sin smekmånad. Smaken är som baken, delad. Jag hade inte gjort samma sak!
Ett av mannens rum.
En del var mer turistig och var väldigt mysig med massor av barer och restauranger. Vi hade tur och fick lite tid över så vi han med en drink innan det var dags för avfärd mot tågstationen och nattåg mot Siam. 3 intensiva dagar i Peking men gud va mycket olika saker vi han se. Minnen för livet! Siam next!

En vanlig dag...

Det är vad det är i dag...Precis ätit frukost som ingår på detta hotell. Inte den allra bästa men det duger. Finns inget bättre än svensk frukost (möjligen lite amerikanskt i bland) och fast jag bott utomlands så länge nu och faktiskt ändrat en del vanor kommer jag aldrig ändra frukosten mer. Svenskt gäller i längden! Dock blev det ett inslag av det då jag hade polarbröd och kaviar med mig ner och åt en äggsmårgås till mitt kaffe, juice, yoghurt/ flingor och färsk frukot. Annars är det bara massa kinesisk mat och nudlar och ris är ingen höjdare till frukost. Big no no för mig=)

Ska i väg med gänget jag åkte med på resan till Seaworld om en liten stund (Matvey har redan varit i väg). Det ska tydligen vara en av huvud attraktionerna här i Dalian. Hoppas på att det är bra. Kommer bilder!

Annars är det bara lugnt här i Dalian. Inte så mycket att göra och försöker bara "vara" då det varit intensivt när vi var i väg på resan och mer kommer hela året. Vi har ett stort gym intill där vi köpt kort så tränar varje dag, var på starbucks och använde internet i går (kasst på hotellet) och annars mest bara "är". Ja rätt skönt faktiskt. Gäller att hitta en vardag och en balans mellan allt trots att man lever som vi gör..Men lyckas rätt bra tycker jag. Nästa "stora" semester vi planerar blir nog Boracay, Fillippinerna. Vi är lediga i 2 veckor där innan vi börjar jobba så tänkte resa i väg en vecka då. Men annars har vi ju semester några dagar varje vecka ändå=) Men är skillnad när man åker iväg från alla och är borta längre än bara en sightsing dag...Ja ni kanske fattar vad jag menar...

Oj nu vart det långt igen fast jag bara skulle skriva en rad..Måste kila, Seaworld here I come!

Day 2 of 5 in Beijing/Xiam!

Vi började även denna dag 7.30. Första stoppet var Tiananmen Square och Forbidden city. På svenska Himmelska fridens torg och Förbjudna staden, här följer lite bilder från Himmelska fridens torg:
Security cameras at Tiananmen Square

Lite fakta hämtat från Wikipedia:
Himmelska fridens torg eller mer korrekt Torget vid Himmelska fridens port (Tiān'ānmén Guǎngchǎng 天安門廣場 eller 天安门广场) är världens största torg, beläget i centrala Peking i Kina utanför Himmelska fridens port som leder till den Förbjudna staden. Det är 880x500 meter eller 440 000 m². Största delen av torget är en stor öppen yta för militärparader.  På platsen där Himmelska fridens torg nu ligger, låg tidigare det kinesiska kejsardömets ministerier. De enda av de ursprungliga byggnaderna som bevarats är den sydliga stadsporten Qianmen och porten mot den Förbjudna stadenTiananmen. Dess två massiva stenportar förbands ursprungligen av en låg processionskorridor i nord-sydlig riktning. Korridoren omgärdades på båda sidor av höga stenmurar och användes av kejserliga processioner vid kejsarens resor och officiella högtider.
Dagens Himmelska fridens torg, liksom byggnaderna runt omkring torget, planerades och byggdes under 1950-talet med hjälp av sovjetiska experter. Torget är byggt med Röda torget i Moskva som förebild. Vid Himmelska fridens torg ligger bland annat Kinas nationalmuseumKinas folkkongressFolkets stora hallMao Zedongs (Folkrepubliken Kinas grundare) mausoleum och Monument över folkets hjältar. Torget har varit platsen för många viktiga politiska händelser som till exempel utropandet av Folkrepubliken Kina den 1 oktober 1949.

Bilder från Forbidden city:
The Meridian Gate is the southern (and largest) gate of the Forbidden City. It has five arches.
Crazy..Helt galet vad folk trängdes för att se in i detta rum som är The throne in the Palace of Heavenly Purity, bilden nedan. Jag gav upp och lät Johan trängas för att få ett kort.

Lite fakta:
Söder om det gigantiska palatsområdet finns Himmelska fridens torg. Huvudingången till palatset kallas Himmelska fridens port. Därefter finns ytterligare två portar innan besökaren slutligen kommer in i området med de olika palatsen. En av dessa är Meridianporten eller Wumen, den innersta av de tre portarna.

Palatset tog femton år att bygga, från 1406 till 1420. Det tjänade som Kinas regeringssäte under Ming- och Qing-dynastierna från år 1422, då det stod klart under kejsar Yongles styre.

Namnet kommer sig av att området under kejsartiden var avstängd för vanligt folk; endast kejsarfamiljen och hovet hade tillträde dit. Enligt en populär myt ska Förbjudna staden bestå av 9 999 ½ rum då ett palats med 10 000 rum hade varit så storslaget att det endast kunde existera i Himlen. Att bygga ett palats med 10 000 eller fler rum hade då varit att förolämpa Himlen, vilket ansågs föranleda Himlen att straffa den härskande dynastin.

År 1987 sattes Förbjudna staden upp på Unescos världsarvslista.

Efter ett antal timmar här var det lunchdags och sedan shopping! Var till en knock knock marknad. I en gränd fanns en dörr där vi sa ett lösen för att komma in. Toppen var det och hade kunnat shoppa ihjäl mig. Frågan är hur det kommer gå med vikten resten av touren och sedan hem....

Sedan var vi till Temple of Heaven, Kung Fu show och Duck dinner. Han även leka lite på ett utegym i parken vid temple of heaven som för överigt var en fin park. Jätte många äldre går dit och utövar aktiviteter som tex spela poker eller dansa. Så skulle det vara även i Sverige. Här lite bilder:

Efter en super lång dag hade vi massage bokat, de kom till hotellrummet och maserade. somnade utmattade 22.30. En mycket lång dag men värt det!

Halloween!

Vi hade vårat årliga Halloween party i lördags. Vi hade hyrt en bar där det var öppen bar mellan 22.00-02.00, 2 killar har ett litet "band" så de spelade samt var Matvey DJ. Han har köpt en mini utrustning och kan köra som på en riktig nattclub. Han gillar att mixa med musik och brukar göra sin egen recordning men tror inte han har DJ:at inför andra innan så detta var hans premiär inför en större grupp av folk. Han var suverän och alla gillade det. Jag hade skoj och fick dansat fast vi bara var på samma bar hela kvällen, gillar mer att dansa än att bara hänga på en bar så detta var toppen!

Var dock inte lika ordnat som förra året då vi hade ett suveränt Halloween party. Men allt är mycket lättare i USA där halloween är så stort, här i Kina firas det inte ens så inte lätt med kostymer. Men trots omständigheterna gjorde alla bra i från sig och de flesta var utklädd. Jag var en katt och Matvey med 2 till "old school guys a windy day" eller vad man ska kalla det. Rolig ide faktiskt.
Matvey
Johan som catain hook from once opon a time och jag som katt.
Min första ansiktsmålning någonsin, helt ok för att vara så spontant.
Will, Matvey och Andy
Courtney och jag
Det var vi fem som var i väg till Peking och Siam.

Disney bjuder på ett party/tour och vi får själva välja till vad. Det kan antingen vara thanksgiving, jul eller nyår. Vi har valt att ha ett nyårsparty på Manila/Filippinerna. För att bekosta alla andra partyn/BBQ:n brukar varje show varje år ha en aktion. Där aktioneras alla nya till företaget ut till att vara en slav för en dag. Man kan tex använda sin slav till att tvätta åt en, bära väskorna en resdag osv. Eftersom det inte är så många nya varje år brukar man även aktionera ut tjänster man kan erbjuda. Tex baka om man är duktig på det, crew kan hjälpa till med det de är bra på, ja i princip vad som helst. Vår show slog rekord detta år och samlade in över 13 000 dollar, kring 80 000 svenska kronor. Helt galet men snacka om ordentliga partyn som väntar! Detta var bara upvärmning=)

Day 1 of 5 in Beijing/Xiam

Vår resa varade i 7 dagar varav dag 1 och 7 var resdagar så totalt 5 dagar av sightsing, 3 i Peking och 2 i Siam. Här kommer lite redogöring från dag 1.

Vi hade köpt en paketresa där följande ingick: guide och egen minibuss, boende, frukost, lunch, en middag/show och alla entreer. Det var jätte lämpligt och nästan ett måste när det är så mycket att se i så stora städer och svårt med språket som det är i Kina. Samt kan man inte riktigt köpa tågbiljetter själv utan resebyråer köper upp alla och sedan säljer vidare. Ja detta var toppen! Även bra med guide som berättade om allt då det faktiskt finns jätte mycket historia bakom allt. Reser man själv missar man det. Dock blev det lite mycket info till slut då det är rätt svårt att ha koll på allt och ta in allt på en gång. Måste erkänna att jag inte är duktig på den kinesiska historian men har tänkt läsa på lite när jag får tid så då kanske allt hamnar lite mer på sin plats. Vi började första dagen med hämtning klockan 7.30 från hotellet. Sedan var det fullspäckat fram till ca 20.30 när vi blev avlämnande på hotellet igen.

Vi började med Kinamuren som låg ca 2.5 h utanför Peking. Vi var där i ca 1.5 timme och han klättra upp en bit men som sagt kunnat klättra mycket längre men tiden fanns inte. Häftigt var det!
Många steg blev det...
Det var vi 5 som åkte tillsammans, Hope, jag, Courtney, Perri och Johan. Samt var det ett till par från Disney som hade köpt samma respaket så de var med på vår minibuss.
Perfekt väder hade vi hela resan. Här soligt och blev ganska varmt när man började klättra fast det var lite kyligt i luften, perfekt helt enkelt.

Sedan var det lunch och besökt på 2 olika fabriker där de gjorde Kinesisk konst av olika slag. Säger inte mer än så då det kanske blev någon liten sovenier inköpt=) Efter det var vi till Ming Tombs. Det är 13 gravar från Ming Dynasty som ligger där (Ming dynasty härskade 1368-1644).
(Lite fakta för den som vill veta lite mer hämtat från Wikipedia).

Ming tombs. At present, only three tombs are open to the public. There have been no excavations since 1989, but plans for new archeological research and further opening of tombs have circulated. The Ming Tombs were listed as a UNESCO World Heritage Site in August 2003. They were listed along with other tombs under the "Imperial Tombs of the Ming and Qing Dynasties" designation.

Efter det var vi på akrobat show och det var imponerande. Detta brukar man bara se på youtube men nu var det på riktigt. Tog några videos med som jag ska försöka lägga upp senare.
Jag, courtney och Johan
Dessa tjejer var galna, tror det var 13 st som alla cyklade på en cykel innan det var färdigt...

En toppen första dag och minnen för livet!

IKEA!!!

De har IKEA här i Dalian så blev en sväng dit i dag för att testa på Kinesiska köttbullar. Tyvärr var IKEA inte lika bra här som i Japan.. Mindre urval av svenska saker och det var mos istället för potatis till och jag gillar ju bara hemmagjord potatismos så det gjorde att det inte smakade lika gott. Köttbullarna är ju inte direkt de bästa på IKEA men när man saknar Sverige är det värt ett besök. Fick köpt lite svenska varor men dock inte så mycket då vi flyger hela tiden nu och jag har redan övervikt från all shopping. Blev lite tunnbröd, polarbröd, kaffe, choklad och kaviar. Dock inte riktiga märken så vi får se hur det smakar...Köpte även lite ljus då höstmörkret är här=)

Johan köpte tvättbalja och torkställning för det är jätte svårt med tvättning här. Eftersom vi är lediga nu har vi inte tillgång till tvättmaskinen vi reser med. Normalt tvättar man på ishallen när man turnerar utanför USA då det är svårt med tvättning. I USA finns det alltid tvättställen och oftast på hotellen som vi normalt använder men är nog mest bara där det funkar så...Så just nu har alla problem för finns ingenstans att tvätta. De har hittat några ställen men det är för avlämning och det kostar minst 2 dollar per plagg...Det känns lite för mycket att betala för underkläder och tex. ett par stringtrosor...Så folk har köpt balja och ska tvätta för hand liksom Johan. Jag har tur och har så jag klarar mig tills torsdag då vi börjar jobba=)

Var på massage i går kväll och det var underbart! 210 kr för 1,5 timme i mysig miljö av proffsiga männsikor. Sedan fanns det en lounge där man kunde beställa dricka och snacks som ingick. Vi drack tee och åt smörgås efteråt och gick hem helt avslappnade och sov gott. Priserna här i Kina är galna, kan liksom inte fatta att allt är så billigt. Taxi kostar ingenting, åkte ca 30 min till flygplatsen för 40 kr. Till Ikea kostade det 10 kr i dag delat på 3 (Matvey, jag och Johan), crazy. Handlade mat i kväll, minst en middag, frukost, frukt och grönt för ca 130 kr.

All I can say, I love China!