Fantastisk resa!

Då var jag tillbaka i Dalian igen efter en helt utmärkt resa till Peking och Siam. Helt slut och utmattad efter all sightseeing fylld med massor av kultur/historia, shopping, besök på unika fabriker, kinamat i massor, 3 olika shower, tågluffning och skratt och minnen för livet!

Ja Kina har verkligen att erbjuda! Glöm NYC om man ska åka och shoppa säger jag bara, det är Peking som gäller! Har verkligen fått en helt annan bild av Kina och håller inte med dem som säger att det är hemskt, luktar illa, otrevliga männsikor och allmänt jobbigt. Har man bara lite tålamod och beredd på att allt inte är som man är van är det inga problem alls. Vi har träffat många hjälpsamma människor och bott jätte bra så fast man i bland måste kissa i ett hål i marken är det toppen!

Men borta bra och hemma bäst stämmer utmärkt, Var otroligt skönt att komma hem till vårat hotell här i Dalian för trött är jag. 7 dagar är rätt långt, särskillt när det är så intensivt. Vi har startat dagarna 7.30  fram till sen kväll så det känns på...Blev välkommen med nylagad stew ( köttgryta med potatis och grönsaker), blommor på bordet, ljus och en present av Matvey. Snacka om härligt avlsut på en underbar resa. Vi har varit i från varandra i en vecka, saknat honom så skönt att vara hemma! Tack för det fina välkomnandet!

Ser fram emot en veckas ledigt här i Dalian nu innan vi börjar jobba. Har massor av sömn att ta igen och längtar till att få träna igen..Har inte gjort något alls på en hel vecka (mer än att gått...)och det är långt när man är van att träna jämt. Men var nog välbehövlig vila då vi varit i gång sedan slutet på Juni utan längre uppehåll. Jag är super laddad så semestern har gjort sitt. Blir inga större utflyktsmål här i Dalian, vi har halloween party på lördag, ska på seaworld en dag sedan bara träna massor, sova, slappa och ta reda på alla kort jag knäppt för det är massor!

Minnen för livet är vad resan och gett! Tack Johan, Cortney, Perri och Hope för en fantastiskt vecka!

Mer uppdatering från resan kommer så småning om!

Utflykts dags..

Ja nu är det nära, i morgon åker jag med Johan, Courtney, Perri och Hope på en 7 dagars resa till Peking och Siam med bla kinesiska muren och terrakotta armen på schemat. Vi har köpt en paketresa med fullspäckade dagar. Ska bli spännande men samtidigt lite nervös då jag inte vet hur det är. Är ju smutsigt och inga riktiga toaletter här så gruvar mig för det..Men en vecka ska man väl överleva får jag hoppas....Kommer antagligen bli dålig uppdatering eftersom vi kommer ha fullt upp samt har jag ingen dator med mig så ni får hålla ut tills jag är tillbaka onsdag nästa vecka.

Var på ett gym jag hittade i kväll och testade Body pump på kinesiska, de ni. Gick helt ok då man mest tittar ändå och hänger på. De har Les Mills pass som finns över hela världen så det är toppen! Blir vila nu i 6 dagar sedan kör vi hårt igen!

Ha en bra vecka alla nära och kära!

Välkommen till Kina!

Detta fina välkomnandet fick vi när vi kom ut från flygplatsen=) Bara hålla tummarna att showern verkligen blir av nu för tydligen här i Kina så kan allt bli inställt trots att kontrakt och allt är skrivit men ser ju positivt ut än så länge=)
Några bilder från bussresan till hotellet. Inte de bästa bilderna men kanske kan gå att få en liten känsla av vad Kina är!? Förorenat, dålig luft, smutsigt, massor av männsikor och likadana hus i massor är mitt första intryck..Men vi bor bra på helt ok hotell så det är skönt. Så länge man har ett bra ställe att "komma" hem till är jag ok. Det verkar finnas massor att göra så det ska nog gå bra. Så länge man inte har för höga förväntningar, har tålamod och är försiktig ska allt nog gå bra...=)

Jag redo att utforska området kring hotellet lite. Det blir mask som gäller här i Kina! Vi såg ett en rysk restaurang inte långt från hotellet så vi var dit och åt. De hade rysk meny och all typisk rysk mat. En sak är säker och det är att någon var helt överlycklig! Matvey var helt till sig och beställde allt, ja vi åt tills vi sprack...Gott var det och härligt med något annat än ris och nudlar...

Har nu fixat VPN så kan surfa som jag vill. Facebook tex är ju annars blockerat här i Kina. Dock vet jag inte hur bra internet vi kommer att ha men ska försöka uppdatera så gott jag kan!

So far so good!

Resan är i full gång mot Kina och allt rullar på bra. Har en snabb layover i Seoul, Korea nu innan vårt nästa flyg. Vi flyger med Korean airlines och det är bra, första gången jag flyger med dem. Kommer säkerligen bli många nya flygbolag jag får testa på denna tour, spännande!

Kollade en film och sov lite första flyget som var lite över 2 timmar. Nästa flyg är 1h 20 min. De serverade mat på första flyget men var inte direkt sugen på ris och kyckling klockan 9.30 på morgonen. Vi hade precis ätit frukost
så blev en kopp kaffe för mig. Därför var jag inte sugen på mera kaffe nu här i Korea men hade gärna testat detta söta fik....En annan gång kanske om vi kommer tillbaka i Januari som är planerat.
 Dags för sista flygningen. Hörs i från Kina!

Last night in Japan..

Då var det dags att lägga sig i en japansk säng för sista gången, åtminstone för denna gång...Vi reste i dag till Tokyo och bor på hotell intill Narita flygplats så att det ska vara lämpligt i morgon bitt. Vi har samling 6.00 och åker 6.30. Sedan 2 flygningar med mellanlandning i Korea. Framme i Dalian, Kina kring 14 tiden lokal tid, (har inte koll på om det är tidsskillnad så återkommer med det=))

Har bara varit på hotellet i kväll då det inte är något runt omkring. Skönt för är jätte trött och behöver fixa lite vid datorn så passade bra. Har bla. laddat ner lite yoga videos och showtracket på Kinesiska, har lite att träna på för inte alls som japanska...

Har internet även i morgon innan vi flyger sedan får vi se som sagt hur det blir.

Tack för mig och godnatt!

Japan tourer har nått sitt slut...

Efter 4 månader, 141 showdagar, 141 shower och 540 000 biljetter sålda är det nu dags att summera tiden i Japan. Ja ett minne och erfarenhet för livet är något som är säkert! Det är svårt att beskriva tiden här i Japan med bara några ord, det är så mycket känslor som är inblandade både positivt och negativt. Annorlunda är något som är säkert!

Japan touren är så himla olik de andra Disneytourena på flera sätt. Servicen är toppen och kommer helt klart sakna resandet här med väskservicen de har då man bara ställer ut väskorna utanför sitt rum och sedan ser man dem i sitt nästa hotellrum, ja underbart är det. Liksom har vi blivit så otroligt välbeött av alla och shuko teamet som jobbar med Disney här är helt fantastiska och kommer bli saknade. Alla människor är så vänliga och hjälpsamma trots att de inte kan engelska (ibland blir det nästan för mycket) och det är så himla tryckt. Man kan gå vart som helst själv utan att vara rädd och tappar man bort något kommer det alltid till rätta, folk vågar inte stjäla vilket är fantastiskt. Det bästa av allt måste vara alla vackra blommor vi får av alla barn efter varje show, man känner sig så uppskattad, love it!

Det som är mindre bra och man inte kommer sakna är maten. Ja har försökt att testa så mycket som möjligt men måste säga att jag inte är något big fan av maten, för mycket ris och nudlar och för liten variation. Dock är det miljontals varianter av de grejer som finns och allt är super plottrigt. Ja seriefigurer och barnsligt övarallt och dryg pipigmusik spelas jämt. Samt alldeles för vamt under sommaren och för mycket folk....

Ja verkligen både gott och ont med Japan. Det har varit en fantastisk tid och jag har lärt mig mycket men är redo att fortsätta Asien touren. Dock kommer det bli ovant då vi varit här så länge och helt kommit in i de Japanskavanorna som tex toaletter med fler funktiener och "kioseker" i varje gathört. Men "life is going on"... Kina är nästa, vet inte hur det kommer bli...Återstår att se, reser dit på tisdag men åker redan i morgon till Tokyo och bor på hotell vid flygplatsen där en natt då vårat flyg går tidigt på tisdag morgon. Uppdaterar lite mer och kan skypa i morgon med den som har tid för sedan vet jag inte hur det blir med internet. Vi har haft trådlöst abonemang här i Japan som vi nu sagt upp. Hoppas dock vi kan lösa något nytt.

Tack för mig och Japan!
Rapunzel and Flynn having a 2 weeks break but will be back in China=)!

Morgon yoga!

Blev det i dag när jag vaknade. Tycker inte om att träna hårt på tom mage men lite yoga innan frukost är underbart! Man liksom känner sig lätt och mjuk som en fjäder efteråt och full av energi för resten av dagen samt smakar frukosten ännu bättre! Blev banangröt toppat med blåbär och mjölk, kaffe och färsk frukokt. Vi plockade en charronfrukt från ett träd för ett tag sedan som har legat och mognat och nu var redo (vet inte hur man stavar men den söta orangefärgade frukten iaf) samt en clementin, de är så himla goda nu då det är rätt årstid för dem.

Började gå igenom väskorna i går för att se om något kan kastas, skickas hem eller lämnas i vår lockbox innan det bär av mot Kina på tisdag. Har ju inte behövt väga väskorna på 3,5 månad så gäller att ha koll på läget nu igen. Men tror det ska går bra. Passar bra att göra det då Fukuroi är ett litet ställe som jag sa innan och inget speciellt att göra. Men det är jätte skönt måste jag säga. I går sov vi länge, år lång frukost och bara mös hela dagen. Rummen är väldigt gamla, dock inte så små som vi trodde så fick till det riktigt hemtrevligt med ljus och en pumpaskål fylld med godis då det är halloween snart=). Vi kollade film och åt godis i går kväll, smaskens! Känns att hösten är här och högtiderna närmar sig, love it!

Dags för isträning i dag sedan premiär i morgon med 3 shower och 2 söndag. En mycket lätt sista vecka här i Japan så ska inte klaga...

Blir inga roliga bilder från denna vecka då inget speciellt finns att fota men här är 2 från Hiroshima när vi var och testade Hiroshima style Okonomiyaki. Skillnaden frås Osaka style är de lagar framför dig och ingredienserna ligger på lagar istället för blandat. Det var ok dock ingen favorit. En blandning mellan omelett och lasagn kändes det som...Har försökt testa så mycket mat jag kunnat då det är en del av att upptäcka ett nytt land men inget fan av japansk mat kan jag säga och kommer inte sakna det! Den bästa maten är de Matvey lagar hemma=)

Var verkligen ett lokalt ställe! Denna kvinna var så böjd i ryggen och måste la lagat Okonomiyaki hela sitt liv...

Kurobe gorge railroad!

Dit gick vår dags utflykt i tisdags. Det är en 20 km lång sträcka man åker mellan Unazuki och Keyakidaira med gamla öppna tåg genom Hida bergen över 21 broar och genom 41 tunnlar, en resa på 80 min. En ren naturupplevelse!  Hittade detta utflyktsmål när jag sökte vad man kan se och göra runt Toyama då det inte direkt var något speciellt runt hotellet. Kurobe var listat som nummer 1 av 10 saker du måste göra i Toyama. Så här stod det:

The Kurobe Railway is easily one of the most enjoyable experiences I have ever had in Japan. The BBC reports that this slow train has Japan’s best views and rightfully so. The train effortlessly snakes it way through the Hida mountains filled with lush evergreens. You immediately become hypnotised by the unequivocal beauty that surrounds you. Glimpses of pristine rivers, the infamous Dam and the never ending carpets of forest are simply breathtaking.

This 80-minute train ride is perfect for every type of traveller. The stops along the way provide routes to hiking trails where families can go trekking or spend a day relaxing at an onsen (natural spring). The solo traveller can sit back, listen to music and slowly lull off into a peaceful place.

But most of all, this area is perfect for lovers. There is something devastatingly romantic about this ride. The views in September are exquisite and I could only imagine the brilliance waiting to unfold as the trees morph into a kaleidoscope of colour in autumn.

Jag tyckte det lät helt perfekt så bokade biljetter och planerade picknick och såg fram emot en härlig dag i naturen och ett sista utflyktsmål i Japan. Det visade sig att det var längre till Unazuki än jag trodde och vi hade lite otur med resan dit då tåget vi skulle ta var inställt. Det blev ett annat lokalt direkt tåg ist men tog hela 1,5 timme enkel resa...När vi väl kom fram var det snabba puckar att hinna med till Kurobe gorge railroad tåget men det gjorde vi=) Dock började det regna nästan på en gång så vädret var inte det bästa. Vi åkte hela tågresan men  hade lite ont om tid framme i Keyakidaira och han inte riktigt utforska platsen mer + att det regnade bra så man ville inte ge sig i väg... Det ska vara flera stigar att gå för att ha picknick och ta fantastiska kort och så samt Onsens och bad av olika slag. Men det blev det inte för oss då vi måste åka tillbaka ner till Unazuki nästan på en gång för att hinna med vårat tåg tillbaka till Toyama, ( väskorna skulle vara packad och utställda till klockan 19).

Inte den mest lyckade utflykten då det blev mycket tågresa och lite tid där och picknick på tåget då vädret inte var det bästa, men går ju inte att styra över vädret ...Ja inte helt som jag tänkt mig..Kurobetågresan var dock väldigt vacker och jag förstår vad de menar men det låg helt enkelt lite för långt borta för att kunna njutas av över en dag och inte i detta väder. Men men ett tappert försökt gjorde jag iaf..Blöta och kalla när vi kom tillbaka till Toyama blev det ett stopp på Mister dounut på väg till hotellet för Te och munkar (ett ställe med massor av olika munkar att välja på). Ja lite socker kan göra alla glada=) Vi packade sedan snabbt, tog en tupplur, han med ett bra gympass och testade en Indisk restaurang på vägen från gymet som några rekommenderat och maten var helt fantastisk. Verkligen jätte gott! Det blev en fullspäckad dag och ett äventyr som trots allt slutade mycket bra!

Eftersom vädret inte var det bästa och vi inte stannade något med tåget blev det svårt att få till de perfekta korten jag hoppats på. Men det var vackert måste jag säga och här är iaf några.

Vattenfall
Bro för apor, vi såg flera stycken sitta där på vägen tillbaka.

Ledsen dålig uppdatering...

Men inte hänt så mycket speciellt här så inget direkt att skriva..Veckan är slut och showerna har gått bra, ja livet liksom rullar på...Var dock på en tripp i dag som jag kommer att berätta om inom de närmaste!

Reser med buss i morgon till Fukuroi, en resa på ca 5,5 timme med stopp. Samling 9.30 , lämnar hotellet 10 och framme vid 15.50 så inte på värsta viset. Fukuroi är vår sista stad här i Japan och tydligen inget alls att göra där och jätte små rum och ja inte lovande direkt..Men men bara en vecka kvar här i Japan innan Kina väntar och 2 veckors ledigt till att börja med. Kan även säga att resa är bokad för 7 av dom dagarna. Vi har köpt paket resa till Peking och Sian med kinamuren och Terrakotta hären bla. Kommer bli spännande! Mer om det kommer!

Tack och godnatt!

Japan album!

Kan meddela att jag äntligen har börjat lägga upp ett album från Japantouren med bilder på facebook för er som vill se mer. Tror dock de flesta bilder som kommer i albumet där har visats här på bloggen men kanske lättare att titta där då det är samlat. Som ni vet är det ett antal bilder så kommer ta ett litet tag att bli klar men målet är att albumet ska vara helt klart innan vi lämnar Japan. För då blir det dags för nya äventyr och mer bilder=)

Ha tålamod så kommer det mer inom den närmaste tiden!

Vanlig dag..

Har det varit i dag med frukost, följt av ett bra gympass, lunch, kaffe och skype med kära mamsen föra att sedan i väg och jobba några timmar. Vi hade reharsals, class och principal ice, det gick helt ok. Liten is denna vecka men det var det även för 2 veckor sedan så inte så ovant. Rätt van att gå mellan stor och liten vid detta lag då vi åkt på både och mycket.

Vi är nu hemma och Matvey lagar middag, soppa blir det. Vi lagar alltid en soppa på fredag kväll och äter då vi är hemma i hyfsad tid och äter middag hemma och sedan är det lämplig mat att ha med sig till lunch under helgen när det är 3 shower. Vill inte äta något tungt när man åker skridskor men ändå måste man äta bra så man orkar så hemma gjord soppa är toppen! Dessa soppor varierar vi mellan:

Borch, Solyanka, chicken nuddle soup, chicken gnocci, potato/bacon, gulasch och tomatsoppa fast den kör vi färdiglagad då vi hittat ett märke ( normalt i USA) som är helt ok. Sist men inte minst meatballsoup som vi säger som står på schemat denna gång. Det är potatis, egengjorda köttbullar, broccoli, morätter och lök. Ja det tar oss några veckor att gå igenom alla så ingen fara att vi blir trötta på dem trots att vi äter det en gång i veckan=)

Har 3 shower lördag och söndag och 2 måndag sedan reser vi på onsdag till Japans sista stad.

Avslutar med några bilder från vår cykeltur runt Toyama i går.
Jätte många olika kanaler runt om i staden.
Toyama castle
shopping plaza
Fika paus på starbucks=)
Ännu en Arcade
Jätte mysigt vid ishallen med vatten och fin utsikt, (gymmet ligger även här).

Onsen!

Blev ett besök på onsen i kväll och det var underbart! Detta onsen var riktigt bra, flera olika pooler, bubbelpooler med olika massagestrålar så man kan gå igenom hela kroppen genom att flytta runt, bastu, ångbastu, utomhuspooler i mysig trädgård och en härlig relaxbänk i trä med utsikt upp i himlen. Man kan även boka massage men var fullt så funderar på att komma tillbaka på måndag efter alla shower och ha massage och spa:a igen. Man blir så himla relaxad och härlig känsla i kroppen och oftast sömning men blev riktigt pigg denna gång i stället och känner mig full av energi och vill inte sova fast det nu är sent. Sitter vid datorn lite och äter super goda clementiner så länge och väntar på att blir mer trött...Clementinerna är super goda och smakar som de gör i Sverige när de kommer på höstkanten, mums! Ja tänk även hösten har bra saker med sig och kan vara riktigt mysig och inte bara mörk och tråkig!

Innan i dag hyrde vi cyklar och cyklade runt staden som inte har något speciellt att se. Blev stopp på starbucks för lite kaffe och relax innan vi var på gymmet. Hade tur även denna vecka med bra gym vid arenan för ca 4 dollar/gången så där blir det fler besök! Kändes lite allmänt deppigt i går när vi kom fram hit till Toyama, halvdant väder, rätt små rum, inget speciellt att se, trodde det inte fanns gym och internet är långsamt. Men vi bet i hop och gjorde det bästa av allt, blev utsökt middag lagad av Matvey och det blev höjdpunkten för dagen och bäddade för yttligare en bra dag i dag. Ja man måste påminna sig själv om att det alltid finns något att vara glad för, även i de svåra stunderna. I bland är livet inte enkelt men vissa dagar rullar allt på toppen som i dag.

Ja tänk så är det=) Hoppas ni alla mår bra och njuter av vad hösten har att erbjuda i stället för att se bakåt och sakna sommaren. Alltid blicka framåt!

Detta är grymt!

Snacka om att vara duktig för sin ålder...Undra hur många timmar denna lilla 5-åring tränar per dag?? Ja de är frågan men en hel del lär det vara..Frågan är hur bra det är att vara så här grym när man är så liten, visst det är häftigt men inte hälsosamt i mina ögon sett. Hoppas hon håller säger jag!

Sova är livet..

Ja det skulle man ju nästan kunna säga då man sover nästan halva sitt liv. Skönt är det måste jag säga. Jag älskar att sova och det finns inget bättre än att vakna utvilad av sig själv. Jag är så bortskämd numera och behöver sällan ställa klockan vilket fått mig att absolut hata att vakna till den..

Som vanligt är jag jätte trött efter alla shower då det tar på krafterna med långa dagar, lite sömn och fysisk ansträngning. Så söndag till måndag sov jag 11 timmar...Blev ett bra gympass sedan och cykelttur till stranden. Vi kom dit rätt sent så solen började nästan gå ner men vi fick 2 sköna timmar och fick se solnedgången som var mycket vackert. Stranden och bada är ingen jätte höjdare här i Japan, blev ett snabbt dopp för mig då jag var svettig och varm efter gymet men det lockar inte jätte mycket. Eftersom vi vet att vi kommer få mycket sol och bad resten av denna tour behöver man inte känna någon stress över det trots att vi inte solat och badat på hela sommaren. Så i dag blev det en lång cykeltur i stället och uträttat lite vi behövde inhandla. Började mulna på rätt tidigt i dag så var ändå ingen klar sol, dock varmt och skönt så härligt att cykla. Så himla lämpligt att hyra cykel, de är smidigt att ta sig, man ser mycket och det är roligare än att gå som vi alltid gör annars. Blev sedan gym i kväll igen samt packa väskorna då de skulle vara klara 19. Hittade ett gym ihop med en friidrotts anläggning som vi kan använda för 2,5 dollar/gången så det var toppen så passar på att nyttja det då det alltid är krångligt med gym och ingen garanti. 2 bra pass blev det!
Vacker solnedgång från gårdagen

I morgon bussar vi till vår nästa stad som är Toyama. En enkel resa med samling 10.30 och avresa 11.00. Vi är framme antingen 14.30 eller 16 beroende på om vi stannar på Sake museum eller ej. Tror vi tar chansen och gör det. Så skönt att klockan inte ringer tidigt=) Men det är dags för sängen ändå, trött efter en lång dag på cykel=)

Ritsurin garden!

I måndags när vi hyrde cyklar i Takamatsu cyklade vi dit och strosade runt. Den är nämligen en av de bästa traditionella trädgårdarna i Japan. Den har lång historia och vackert landskap skapat av välhållna tallar. Ritsurin Garden öppnades för allmänheten som en prefectural trädgård 1875 och utsågs till en nationell plats av särskild naturskönhet 1953. Det var vackert, titta och njut av bilderna!
Massor av stora fiskar i dammen
 Så grönt!

Avslappnad dag..

Det har det varit i dag, så skönt att inte behöva köra i 110 % för att hinna med det man vill...Vi jobbar bara lördag och söndag ( har principal ice och PR i morgon så jobbar ca 17- 19.30 så i princip ledig...) så massor av tid! Men eftersom vi alltid reser mitt i veckan och jobbar intensivt när vi jobbar blir man ändå trött och känns som vi har fullt upp hela tiden. Men som sagt man kan ta det lugnare om dagarna och göra "ingenting" utan dåligt samvete.

Vi hyrde cyklar efter härlig frukost och skype med kära papsen. Cyklade runt i stan och handlade lite små saker, (förbereder oss att lämna Japan och införskaffar oss sånt som e bra att ha=)) för att sedan försöka gå på gym. Men det gick inget vidare då det var stängt av någon anledning. Så drygt att det alltid är problem att hitta bra gym men hade tur och hittat ett nu till ok pris så blir dit i morgon innan PR! Blev en härlig löptur för mig i stället längs med floden medan Matvey lagade god middag som väntade. Var en sådan härlig löptur då man känner att man kan springa för evigt utan att bli trött, perfekt väder var det med, härlig höstkväll med för en gångs skull lite kyla. Ja tänk er att vi saknat det..Så varmt har det varit länge att tom. kylan är saknad...Vi var sedan på en irish pub en sväng. Jag är tillbaka och ska sova nu men Matvey är kvar då han träffade en rysk kille som bor här i Japan. Alltid skoj att få prata sitt eget språk då det inte händer ofta...

Några bilder från dagen. Inget speciellt men jag tycker det alltid är kul att ha något kort på något som ser intressant ut...

Natti natt

Niigata!

Nu har vi kommit fram till Niigata efter en rätt lång resdag med buss 3,5 h och flyg ca 1,5 h och buss till hotellet. Gillar inte flyg resdagarna då vi alla reser tillsammans vilket betyder mindre plats på bussen och det är drygt särskillt när bussresan nu var rätt lång. Kan ju tänka er hur det är att sitta bredvid Matvey och hans stora kropp och långa ben...Men men så är det. Jag gillar bussdagarna då det är så vackert och intressant att se ut genom fönstret och raststoppen är alltid toppen. Fräsha toaletter, massor av mat (inte bara MC donalds som i USA..) och söta stånd där det säljer saker och som detta stoppet vi hade, enorm utsikt! Åka tåg är också bekvämt men drygt på statioenerna om det är varmt och trångt så buss vinner i längden. Vi reser ju alltid på dagtid här i Japan så man är inte lika trött och seg som i USA när man reser över natten utan man kan faktiskt se något och vara vaken=)
Vårat raststopp denna vecka, väldigt vackert!

Vi hyrde cyklar igen när vi kom fram och var och handlade. Jätte lämpligt och roligare än att gå=) Förra veckan var det 2 dollar för 24 timmar och i går hyrde vi i från Hotellet, 1 dollar för 3 timmar. Inte illa. Andra Disney shower som varit här har köpt hopvikbara cyklar och haft men ingen av oss detta år har köpt. Vore skoj att ha men inte värt vikten då jag hellre reser med annat.. Men som sagt perfekt att hyra, vet inte varför vi inte tänkt på det innan men vi har varit i jätte stora städer och som Tokyo tex är det för långa avstånd och cykla till allt man vill se så var nog därför men perfekt nu när vi är i mindre städer.
        Denna bilden är i från förra veckan när vi hyrde cyklar och cyklade runt staden, bla i hamnen där bilden är tagen. Cyklarna har inga växlar, bakåt tramp och man sitter jätte lågt med sadeln men så cyklar alla här i Japan...Fick skavsår i baken så är fortfarande öm..

Resdagarna tar ändå på fast man reser över dagen men man återhämtar sig snabbt med en lugn kväll och skön natts sömn som denna gång. Vaknade 9.30, gjorde lite yoga och har nu ätit en härlig frukost, havregrynsgröt på ryskt vis=) Matvey gillar att koka med mjölk och sedan gjorde hann sylt med färska blåbär och lite socker. Till det en hlav grapefrukt och självklart kaffe! Så nu är jag pigg och glad! Vi får se vad vi hittar på, har mycket ledig tid så ingen stress att göra massor, vi tar dagen som den kommer=)

Aji Onsen och beach!

Det blev onsen i dag i stället då vi var trötta i går (Matvey ville sova efter icewatch) dessutom ingen sol i går men i dag vakande vi till strålande väder. Jag tog mig en liten löptur (var jätte varmt dock skönt att få röra på sig lite), vi gjorde frukost och begav oss till Onsen. Dock var detta onsen inte det bästa, väldigt litet och inget speciellt och bara varm pool men utsikten var inte att leka med...Eftersom det var strålande sol ville vi sola (soldyrkare som vi är men inte konstigt då det gott en hel sommar och inte solat eller badat en ända gång här i Japan...) men vi njöt en stund på onsen sedan gick vi ner till havet och stranden. Inte den vackraste stranden och vattnet lockade inte då vi precis duschat på onsen men vi la oss ned och fick lite sol iaf och det var skönt! Bilderna ovan är i från utomhuspoolen på onsen och nedan från stranden.
Vi tog sedan en liten tupplur och gjorde tacos till middag. Bloggade lite och fixade med kort sedan var jag och bowlade en sväng, spelade bra med 115 poäng första omgången och 116 nästa så nöjd med det! I morgon har vi en lång resdag framför oss, buss, flyg och buss. Så dags att sova nu..

Natti natt

Hiroshima peace memorial museum (del 2)

Som jag skrev innan var vi dit efter att vi lämnat av tranorna och gått runt i parken. Jag gillar normalt inte museum men detta var jätte bra. Tragiskt då man vet att det faktiskt hänt i verkligheten, atombomeben släpptes över Hiroshima 6 Augusti 1945 klockan 8.15 och i December samma år hade omkring 140 000 människor dött.

Lite bilder från parken och museumet:
Alltid bra med lite fakta först=)
Varje år hålls Peace memorial Ceremony vid denna plats. Som ni ser är mitt nya sätt att lära mig och framförallt komma i håg vad jag tar kort på att fota faktarutan vid sidan av det jag fotar. Bra tips måste jag säga!
Mysigt fik vid vattnet
The A-bomb Dome a World Heritage Site
 Memorial tower to the Mobilized students. During world war 11, more then three million students over 12 years of age were mobilized for labor services throughout the country. As a result, more than 10 000 students were killed, including 6 000 killed by the atomic bomb. They gave their youth and studies for the nation.

This tower was erected by concerned families and friends to console the souls of these victims who sacrificed themselves for their homeland, and who would have had a promising future if there been no war.

Denna bank gick vi förbi varje dag på vög till ishallen...

Ja det är ofattbart det som hände, man blir ännu mer rörd när man är så nära det som man ändå var på museet. Tragist men ett bra museum måste jag säga!