Hiroshima peace memorial museum (del 2)

Som jag skrev innan var vi dit efter att vi lämnat av tranorna och gått runt i parken. Jag gillar normalt inte museum men detta var jätte bra. Tragiskt då man vet att det faktiskt hänt i verkligheten, atombomeben släpptes över Hiroshima 6 Augusti 1945 klockan 8.15 och i December samma år hade omkring 140 000 människor dött. 
 
Lite bilder från parken och museumet:
Alltid bra med lite fakta först=)
Varje år hålls Peace memorial Ceremony vid denna plats. Som ni ser är mitt nya sätt att lära mig och framförallt komma i håg vad jag tar kort på att fota faktarutan vid sidan av det jag fotar. Bra tips måste jag säga!
Mysigt fik vid vattnet
The A-bomb Dome a World Heritage Site
 Memorial tower to the Mobilized students. During world war 11, more then three million students over 12 years of age were mobilized for labor services throughout the country. As a result, more than 10 000 students were killed, including 6 000 killed by the atomic bomb. They gave their youth and studies for the nation.

This tower was erected by concerned families and friends to console the souls of these victims who sacrificed themselves for their homeland, and who would have had a promising future if there been no war.

Denna bank gick vi förbi varje dag på vög till ishallen...
 
Ja det är ofattbart det som hände, man blir ännu mer rörd när man är så nära det som man ändå var på museet. Tragist men ett bra museum måste jag säga!

Kommentera inlägget här :