Chinese New Years day in Seoul...

Det betyder att gatorna är alldeles tysta och alla affärer är stängda. Vi tog oss en skön promenad i dag innan det var dags att åka in för principal ice vid 15.15 och gick då till Apgujeong, ett fräkt distrikt inte så långt i från vårat hotell. Det var massor av olika butiker men omgivningen såg nästan smutsig ut fast den inte var det, ja såg inte ut som jag hade tänkt mig. Vi tog också en promenad igenom en liten park. Var jätte skönt väder ute så det var underbart att få lite friskluft innan det var dags att bli instängd i en ishall de kommande 2,5 dagarna. Här är några bilder:
Har aldrig sett så många olika coffeeshops som här i Seoul. Det är inte bara starbucks överallt utan många olika kedjor och lokala vilket är bra. Jag gillar det och skönt att det är enkelt att hitta kaffe för finns inget bättre än att ha en kaffe i handen och strosa runt och upptäcka en ny stad, särskillt när det är lite kyligt i luften som här i Seoul. Love it!

Lugn dag!

I dag var det en lugn och skön dag. Vi har bara en show så bussen till principal ice gick inte förrän 15.15 så hade förmiddagen ledig. Jag tog ledigt i från gymmet i dag och gick ut på en promenad i stället. Det var strålande väder med sol och lagomt kallt så var super skönt. Vi har så många shower här i Seoul 12 + 12 så är rätt aktiva om man säger så så skönt med en lite lugnare dag mitt i allt.

Jag tog subway till ett känt Buddhist temple och strosade runt lite där. Ville gå till ett annat distrikt med men hade inte så mycket tid så vågade inte chansa. Lite svårt att hitta när man inte har internet och min karta var inte den bästa i scala. De flesta skyltar och info är på koreanska så lite små krångligt om man inte i förväg har koll på vart man ska vilket jag inte hade i dag. Men vi har bara en show på fredag med så får se om jag tar en tripp till då. Brukar alltid se det mesta i varje stad men vart inte riktigt så här i Seoul då vi missade de lediga dagarna innan vi började jobba och sedan har vi så många shower att det är lite fritid. Men vi hade en kanon dag i måndags då vi var lediga och han se en del då (bloggar om det när jag får mer tid). I bland är det lite skönt att inte stressa att se massor utan bara strosa runt och ta allt som det kommer. Får bli så här i Seoul. Kan i alla fall säga att det är en trevlig stad och vi har kanon väder varje dag med blo himmel, sol och kring nollgrader så lagomt kallt.

Buddhist templet var inte något jätte wow men här är iaf några bilder jag tog:

Ingång till templet. Det var massor av olika hallar samlat på en liten kulle.

Founded in AD 794
A massive standing statue – the Maitreya (Future) Buddha

Bongeunsa temple ligger mitt bland massor av höga byggnader så det är lite annorlunda.

Dags att sova nu, 2 shower i morgon så blir en lång dag igen.

Imperial Palace Hotell

Är vårat hem under tiden vi uppträder i Seoul. Det är ett äldre hotell som är väldigt elegant. Mindre rum men väldigt mysiga. Hotell lobbyn är fortfarande juldekorerad och ger en jätte hög stämning. Vid ingången är det en liten scen och lounch där det i bland är liveuppträdande. Det har ett kanon bra gym som är gratis samt en pool och jacuzzi som vi passade på att utnyttja i dag efter en dag av sighseeing. Det är ett dyrt hotell så man vill helst inte handla något här men som sagt väldigt mysigt i detta kalla vinter väder som vi har så det njuter vi av. Här är några bilder:

Halvvägs=)

En vecka och 12 shower avklarade här i Seoul. I morgon väntar en efterlängtad ledig dag och sedan kör vi 12 shower till innan det blir uppehåll från Asien.

Lite små trött nu måste jag erkänna men allt har gått riktigt bra och har varit skoj trots att vi jobbat så mycket. Älskar verkligen vad jag gör!

Har precis tagit ett bad, satt på japanska fotpads som gör att fötterna återhämtar sig, gjort ansiktsmask, fixat naglarna och ätit lite kvällsfika medan jag kollade 2 ansnitt Sex and the City. Ja en lugn återhämtande kväll blev det för min del. Behövs för så många shower i kallt väder gör att ansikte blir extremt torrt och slitet efter så mycket smink. Nu lite sömn och ladda för sightsing i vinteriga Seoul i morgon!

3 av 9 klara..

VI har som vi säger en 9 pack denna vecka vilket betyder att vi har 3 dagar med 3 shower varje dag. I dag var den första. Fast vi varit lediga i 2 veckor börjar man känna sig lite små trött. Men bara att bita i hop och försöka ladda och sova så gott det går. Vi är lediga på måndag sedan showar vi igen från tisdag till söndag. Så tufft schema här i Seoul. Längtar lite till måndag då vi ska försöka se oss omkring här i Seoul så mycket vi kan. Missade våra lediga dagar i Seoul när vi vart kvar i Manila så har lite att ta igen. Men med våran sightsing erfarenhet ska det nog gå bra!

Dåligt med bilder nu men tar igen det till veckan! Bjuder istället på en gammal bild på kära Tyzon och grannens hund.

Framme i Seoul!

Vi fick till slut våra pass med visum i och kom i väg som tänkt med flyget i går kväll. Skönt att allt gick bra, dock såg vi att våra visum bara gäller till Augusti 2014 när det var meningen till 2015. Ingen fara nu men drygt för vi måste snart göra om dem igen. Men det är ett senare problem, allt löste sig nu och vi är redo för breakwork i USA när de behöver oss. Vet inga mer detaljer om det ännu men återkommer så fort jag vet mer.

Resan hit gick bra och vi kom fram till riktig vinterigt Seoul - 7 grader när vi kom ut från flygplatsen 4.30 i morse lokal tid (ställt fram klockan en timme så skiljer 8 h till Sverige nu). Det var kallt kan jag säga efter att vara van mellan 25-30 grader de senaste 6 veckorna...Men gud så vackert det är, det är lite vitt på marken, inte mycket men bara kylan i sig och med strålande sol som det var i dag fick det mig att verkligen inse att jag saknar vinter.  Skönt att även andas frisk luft efter att ha varit i Manila så länge där det är hemst. Seoul känns inte alls asiatiskt utan väldigt västerlänskt och modernt. Fick en känsla av att jag är i Kanada. Jag kommer njuta av dessa 2 veckor för det blir kanske inte så mycket mer vinter än såhär för min del detta år.

Han inte se så mycket i dag, sov först till 12.30 då vi inte kom till hotellet förrän 6.00 och sedan var bussen till principal ice 14.45. Vi tog oss en liten promenad till ett fik och åt frukost och handlade lite mat med oss från en liten mataffär. Men bara känslan av att se vintern gjorde mig glad. Showen gick sedan bra, dock får jag nog träna lite mer på min koreanska men nästa vecka efter ett antal shower kommer det nog gå galant, fram tills dess fejk it until you make it=)

Dags att sova nu, buss 12.15 i morgon och vi tänkte försöka hinna mathandla och gymma innan dess sedan 2 shower. Vi får se hur det blir med det, klockan är redan 00.30...

Natti natt

Nytt År nya möjligheter och kanske lite förändringar...

Efter att ha fått förfrågan många gånger har jag nu äntligen skaffat instagram=) Ja bättre sent än aldrig eller vad säger man..Men har inte haft någton bra telefon innan så liskom inte blivit av. Men då jag har en ny bra telefon nu med kamera lovar jag att göra mitt bästa och uppdatera så gott jag kan där, ge mig dock lite tid att lära mig hur det funkar..Är ju inte världens geni....Men lite roligt ska det allt komma i framtiden om allt går som tänkt!

Jag heter sroberg87 för er som vill följa mig
Hope to see you all there=)

I väntans tider..

Efter att ha varit i telefonkö hela morgonen och försökt ringa massa nummer samtidigt som vi mailar fram och tillbaka med våra chefer över vad vi ska göra är det nu bara att vänta...Vi har fortfarande ingen aning när vi kan få våra pass med visum och får inte något svar hur läget ligger till. Det var meningen att vi skulle flyga i kväll vilket fall som helst vare sig vi har visum eller ej men nu lutar det åt att vi blir kvar tills vi har både pass och visum. Ja skit drygt för inte mycket vi kan göra och får inga vettiga svar på telefon. De senaste numret vi har öppnar igen om 1 timme så vi väntar fram tills och hoppas på några framsteg....

Jag ber till högre makter att allt löser sig snabbt! Vi vill till Korea!!! But keep smiling and and stay positive nothing else we can do, right??

Detta är Irina som var Rapunzel på D33, den show det ev. är tänkt att vi ska göra breakwork för om vi får våra Visum...I hope so!

Går inte enligt planerna...

Ja flytet är inte på vår sida just nu...I dag när vi skulle ringa och kolla läget för våra pass med visum fanns de inte med på listan över de som kommer med dagens utdelning till 2GO där vi ska hämta dem...När vi sedan försöker att ringa ambassaden om och om igen utan att lyckas kommer vi fram till att det är en amerikansk helgdag, Martin Luther Kings day och ambassaden är stängd. Det betyder att vi inte kan hämta våra pass i dag som tänkt och vi kan inte flyga till Korea i morgon bitti som tänkt...

Vi var ialla fall i väg och bokade nya flygbiljetter till det sena kvälls flyget i morgon kväll och flyger till Seoul 23.45 och landar 4.14 lokal tid. Det betyder att vi inte kommer fram till hotellet förrän 6.00 på morgonen om allt går som tänkt och var meningen att bussen till jobb går 10.45...Men vi slipper reharsals iaf och kan åka vid 15 till principal ice och sedan har vi som tur är bara en show, men kommer bli lite jobbigt.

Nu gäller det bara att få tag i passen i morgon. Förhoppningsvis är våra visum klara och vi kan hämta passen utan problem då de sa att de egentligen skulle vara klara i fredags för annars vet jag inte vad vi gör. Vi har blivit tillsagda att vi måste ha passen tillbaka i morgon vare sig visum är i dem eller ej...Hoppas på det bästa!
Just smile and be happy=) Försöker hålla humöret uppe och vara positiv det brukar underlätta. Förhoppningvis kan vi flyga i morgon...

Mår bättre=)

I dag mår jag bättte och är tacksam för det. Sov 11 timmar gångna natten så hoppas de gjort sitt. Har precis ätit lite yoghurt och banan till frukost och Matvey lagade soppa i går kväll som jag åt och det har gott bra. Var antagligen bara matförgiftad eller så då det försvann lika snabbt som det kom. Tur var det!

Blir bara att ta det lugnt i dag och samla krafter. I morgon måste vi till flygplatsen och köpa våra nya biljetter sedan i väg och försöka hämta passen. Önska oss lycka till, det kommer ta sin tid då trafken är fruktansvärd här i Manila, bland et värsta jag sett! Hoppas allt går smidigt så vi kan flyga som tänkt på tisdag till Seoul, Sydkorea!

Tack för mig!

Tur i oturen..

Ja det skulle man kunna kalla det. Vi var och skulle hämta upp våra pass med visum i går men det visade sig att de inte fanns där och kommer först på måndag. Vi skulle ha flyget till Korea i dag men kan inte göra det. Vi blir kvar i Manila i 3 dagar till och förhoppningsvis finns de klara på måndag och vi kan flyga på tisdag. Jobb mässigt är det ok då vi börjar jobba onsdag i Seoul men hade varit skönt med några lediga dagar då vi aldrig varit i Seoul och det finns massor att se där. Men å andra sidan är det varmare här i Manila ca 25 grader mot för -1 i Seoul..Som sagt inget att göra utan bara att gilla läget. Dock visade det sig sedan att jag åkt på maginfluensa eller liknande. Har sprungit hela natten på toaletten och har diarre samt feber och värk i hela kroppen. Lite bättre nu men inte bra. Matvey var förra natten så vet inte vad det är. Han mår lite bättre i dag men ej 100 %. Har sådan tur att jag sällan är sjuk så jag glömmer hur ont och jobbigt det är. Hoppas det försvinner lika snabbt som det kom och att jag är bra tills vi ska resa. Det var allt för mig...

Sista solen..

Ja nu är det nedräkning av våran sommar för denna gång, på lördag flyger vi till Korea och där är det kallt och vinter. Men det är om 2 dagar det så har precis varit ute vid poolen 2 timmar för att norpa lite sol som faktiskt visade sig för en gångs skull bland alla föroreningar här i Manila. Var riktigt varmt ett tag.

Annars är allt lugnt här, var och lämnade in tvätt i morse som kommer tillbaka tvättad och strykt i morgon, lagom till det är dags att packa. Det kallar jag service! Gillar att packa allt rent så mycket lättare då. Försöker annars bara gå igenom packningen lite och "städa" då vi faktiskt bott på hotellet här i Manila länge så gäller att få koll på alla grejer innan vi packar och flyger. Tyvärr flyger inte jag och Matvey på samma flyg till Korea, hela gänget är uppdelat på 2 flyg och självklart hamnade vi på olika. Försökte byta men gick inte. Gör inte så mycket egentligen då vi alltid är tillsammans men drygt denna gång för jag har samling 8.30 och Matvey 19.30...Ja en hel dags skillnad och mycket lättare att packa väskorna samtidigt då vi måste dela upp vikten och har vissa grejer gemensamt + att Matvey har en tendens att glömma saker så bäst om jag tar "sista titten" i rummet vilket jag inte kan denna gång. Men vem vet Matvey är nu ett år äldre och kanske klokare så han kanske lyckas?? Vi får hoppas på det=)

Nu bär det av mot gymet för ett strykepass, super träningsvärk i benen efter massor av benövningar och hopp samt lite intervaller de senaste 2 dagarna så får bli armar i dag!
Inte så mycket nya roliga bilder så bjuder på några gamla. Detta är i från sydamerika sommaren 2012 när jag spelade rollen som Tingeling. En fotograf fotade varje show och vi fick bilderna. Det är över flera tusen så det är ett projekt att gå igenom dem alla som jag precis antagit..Hittade då bla. dessa 3. Mer kanske kommer=)

Pannkakstårta!

Det blev det till födelsedagsbarnet i kväll med glass som tillbehör. Matvey lagade maten, (säkrast och lugnast så) men jag fick äran att göra efterrätten=). Vi åt först soppa, rysk salianka och färsk italiensk sallad, sedan lyxade vi till det med pannkakstårta med nutella, jordgubbar, banan och glass till det. Det smakade gott!
Födelsedagsbarnet och ryske Alexei. Han är ny till Disney och kom till Macao. Han pratar ingen engelska så Matvey är "fadder" åt honom. Han kom över och åt med oss. Kan säga att han är en snäll kille som är duktig paråkare. Vi använder honom som lite tränare och försöker lära oss lite nya lyft. Han är liten för att vara paråkare men har bra teknik så är stark i lyft. Han kämpar på och försöker lära sig Engelska.

Grattis igen Matvey! Hoppas du blev nöjd med dagen trots att du inte gillar att fylla år=)

Hipp Hipp Hurra för Matvey i dag!

Stort grattis på din 26-årsdag Matvey! Hoppas du får en toppen dag trots att vi inte firar dig så speciellt…(Ska på amerikanska ambassaden i morgon bitti för Visa intervju och måste åka redan 6.00 så får bli en tidig kväll..) Sedan har vi ju semester så vi små firar lite varje dag och gör lite som vi vill så tror inte han klagar=) Blev inte frukost på säng men den blev illa fall lagad av mig efter beställning: spanish omelett, toast, kaffe, juice och banan önskade han sig och det gjorde jag=) Nu laddar jag med lite extra kaffe och ska ta tag i intervjun inför Singapore Magasin. Har fått massor av frågor mailat till mig som jag ska svara på, inte det lättaste men tur är väl att jag har tid på mig och kan tänka till innan jag svarar. Ska vara inne på fredag dock lika bra att ta tag i det! Grattis igen världens bästa pojkvän!

Famous in Singapore=)

Jag kommer att få vara kändis för en dag i Singapore. Det är nämligen så att vår promoter ska göra ett repotage om träning och fitness för Singapore Magasin och jag har blivit utvald som person han ska skriva om. Tydligen var det Tara vår PD de skulle skrivas om först men hon åker ju inte skridskor själv längre och är inte direkt intresserad av träning och fitness så hon föreslog mig istället. Det är första gången de skrivs om Disney i Singapore magasin så det ska bli skoj! Jag kommer att vara på första sidan samt ett uppslag i tidningen. De fotade en dag i Manila sedan blir antagligen intervjun senare. Vi spelar inte förrän mitten på Mars i Singapore så ett tag kvar tills dess. Ska bli spännande att se hur det blir när det är klart men här är iaf ett litet smakprov av bilderna de tog. Många bra så kul att ha som minne då det är sällan vi får tag i bra kort i bra kvalite=)

Låg uppdatering...

Kommer det att bli den närmaste tiden, ledsen över det men hoppas ni har tålamod och är tillbaka som läsaren igen nästa vecka!

Hoppas ni alla mår bra!

Puss och Kram

100 % vilodag!

Var verkligen på tiden efter att ha gjort någon slags aktivitet/träning 18 dagar i sträck. Blev så efter att ha varit på semester i Boracay. Gymmade 4 dagar i rad efter Boracay vilket är normalt men sedan började vi jobba och hade shower i 2 veckor med endast en dags vila och då passade jag på att gå på gymmet då det vart lite si och så med det under showdagarna då det är ont om tid + att jag var förkyld. Gym och show är olika slags träning och jag vill hinna med båda och men när det är så många shower i rad tar det på...Känner mig lite små seg i dag så fick bli 100 % vila och massage i stället. Unnande mig även manikyr och pedikyr då all slags service här i Filippinerna är så billig. En timmes massage + manikyr/pedikyr kostade mig 770 pesos = 110 kronor. Ja man får passa på att unna sig!

En perfekt start på denna ledighet!

Nu ska vi fira lite då en tjej fyller år och 2 stycken lämnar oss så lite hejdå för dem. Får se vad vi hittar på...

Tack och hej leverpastej!

No breawork...

Då var det klart att det inte blir breakwork i USA för denna kommande ledighet. Vi ansökte om "akuttider" på ambassaden men blev nekade så har intervju först 15 Januari så hinner inte bli klart med Visum i tid. Förhoppningsvis går det bra då att det blir godtjänt och klart så vi kan åka till USA efter Korea på breakwork men som sagt nu är det bara att vänta och se hur allt går och vad de avgör då. Vart först lite besviken för var rätt inställd på att åka och hade varit jäkligt skoj men samtidigt hade det varit tufft att flyga till USA för 2 veckor, långa resor, jetlag och jobb för att sedan komma tillbaka och direkt börja jobba i Korea där vi har har tufft showschema. Nu blir det till att slappa lite här i Manila och återhämta sig efter 2 veckor med jobb och ladda för tufft jobb i Korea samt letar vi resa för att åka till strand någonstans. Manila är ingen höjdare, man är mest bara på hotellet och tränar, går till köpcentret som sitter i hop med hotellet och gör inget speciellt. Det finns massor av ställen att åka till beroende på vad man vill betala och hur långt man vill åka. Vi hoppas klura ut ganska snart vad som blir bäst. Vi jobbar sista dagen i morgon här i Manila, och är lediga tills 18 Jan. då vi flyger gemensamt till Korea. Vi funderar på att resa mellan 8-13 då vi ska på ambassaden 15:e och måste vara tillbaka tills dess. 8:e är snart så måste verkligen hitta något, det ligger som nummer ett på att göra listan, men det ordnar sig allt får vi hoppas!

Dags att sova nu, super trött efter en lång dag och principal ice+2 shower väntar i morgon innan semester=)
Gillar denna bild på mig och Johan efter utgång i Macao=)

Trött!

Det är jag i dag och har precis kommit i underfund med att en av de saker jag gillar minst är att vakna till väckarklocka. Jag hatar verkligen att vara trött och känner mig som en helt annan person i kroppen och allt känns jobbigt. Men så är det väl i bland och är väl bara att bita i hop och komma igen. Ja vem gillar inte att vakna av sig själv?? Med mitt jobb har jag rätt tur att det inte är allt för många av dessa dagar=) Men det är väl just det som gjort att jag hatar det ännu mer.

Anledningen är att vi jobbat rätt mycket den senaste tiden och i morse var vi uppe tidigt för att gå till banken och betala för vårt USA Visum. Efter lite krångel är allt klart och nu är ambassad tid bokad, dock först 15 jan men vi väntar på att få tag på ambassaden och ev. kunna få en tidigare tid. Förhoppningsvis vet vi de i morgon så inte helt kört än att vi kommer i väg till USA och breakwork men ser inte helt ljut ut…Uppdaterar läget när jag vet mer.

Nu är det lite pyjamas party med ost och vin för tjejerna. Som sagt super trött men ska gå i väg en liten stund och vara lite social.

Gruppbild tagit på nyårsafton för att önska alla andra Disney shower Gott Nytt År och göra dem lite avis över det väder vi firar i=)

Nyår 2013!

Jag får börja med att säga God fortsättning på det nya året till er alla! Hoppas ni alla överlevde firandet och hade en mycket trevlig kväll/natt för det hade vi här i Manila.

Som alla berättat innan, att nyårs firandet är galet här i Manila med alla fyverkerier som skjuts konstant hela kvällen kan jag nu själv instämma att det var helt rätt. Har aldrig i mitt liv sätt så mycket fyverkerier på en och samma gång under sådan lång tid. Tydligen skjuts det med pistol/ gevär?? med så man vill hålla sig inne vilket vi gjorde. Disney hade ordnat ett party åt oss på hotellets högsta våning där det bjöds på mat och dryck. Det var en bar som även hade balkong med utsikt över staden så där skålade vi in det nya året. Matvey DJ:ade igen så vi dansade och hade skoj. Han fick åter igen mycket beröm och han är riktigt duktig! Någon som någon gång behöver DJ rekomenderar jag Matvey! Partyt höll på fram till ca 2.00 men sedan var vi ett gäng som skypade några vänner i USA samt småpratde på ett av rummen så blev ändå sent. Vilket kändes på lite i dag när vi hade 2 shower. Som tur var hade vi sommorgon till 12.15 då bussen gick. Men nu är vi rätt trötta om kommer somna gott!
Här är lite bilder från kvällen:
Samlades i Johans rum innan vi gick över till partyt och tog några bilder där.
Fyverkerier från balkongen.

Super långsamt internet så blir inte fler bilder än såhär just nu. Mer ligger på facebook.

Önskar er alla ett riktigt underbart 2014! Hoppas ni alla får vara friska och krya och att en del av era mål/drömmar blir uppfyllda, (drömmar är något alla har och de får vara just drömmar för allt går inte att uppnå utan det ger en energi och motivation att kämpa framåt), kom i håg det!

Gott Nytt År från mig till er alla!