Summering av Kina..

Ledsen min dåliga uppdatering den senaste tiden men internet har inte varit det bästa i Kina (förutom Shanghai men tiden rann i väg för jobb och annat där)... Här kommer en sista summering av Kina och avslutar med lite bilder i från Shanghai och Guangzou vår sista stad i Kina. Men ska jag vara ärlig har jag inte mycket roligt att berätta, gillar inte Kina och är SÅ glad att vi bara var där i 3 veckor, det var fullt tillräckligt!

I Kina är människorna jätte otrevliga, det luktar illa överallt, förorenat och jätte dålig luft, ”hål i marken toaletter”, trängsel, massor av människor, röker överallt tom. inomhus och på gymet och internetsidor är blockerad mm, ja listan kan bli lång över saker som inte är trevliga om jag säger så... Det gjorde inte saken bättre att vi bodde långt i från allt så tog tid att ta sig in till centrum och det mer kända distrikten. Mycket lättare om det är gångavstånd till mer platser och enklare med tunnelbana.

Dock han vi se en del och som sagt vi har varit i både Shanghai och Peking innan så inget måste att se allt vilket var skönt. Vi tog det lugnare och shoppade lite istället (inte plats för jätte mycket men blev några nya inköp till mycket bra pris=))

I Shanghai var vi in till ”centrum” 2 gånger och strosade runt lite i 2 olika mysiga distrikt och shoppade. Passade även på att äta västerländskt då både TGI Fridays liksom Vapiano finns där vilket var utsökt och värt besöken! Shanghai är en mycket mer västerländsk stad och är trevligt samt bodde vi på jätte bra hotell där så hade kunnat vara en toppen vecka men då var vi långt i från allt istället med minst 30 min bussresa in till centrum och jobbet så tog tid och gjorde allt komplicerat och att vi inte kunde ta vara på Shanghai fullt ut...Men som sagt tur att vi varit där innan!

Mysigt litet distrikt i Shanghai, Tian Zi Fang med små gator fylld av matstånd/restauranger och souvenir shopping i äldre byggnader. Jag, Matvey, Maria och Sergei strosade runt här ett tag innan shopping och åt på en tysk inspererad restaurang där de sålde glögg, årets första=)
I Kina äts allt på pinne. Jag testade dessa jordgubbar men det fick räcka...Vågade inte mer=) Det var iaf goda!

Gunagzou var en ny stad för oss och där finns nya moderna platser och det beskrivs som framtidens Kina och Hong Kong. Dock bodde vi minst 25 minuter i från det och trafiken är inte att leka med så blev väldigt bekväm. Vi var på en nöjespark jag läst om första dagen (ca 45- 60 min från hotellet med tunnelbanor, 3 byten) vilket tog min sista kraft. Parken var toppen, inte den finaste parken men karusellerna var bra och ingen kö till dem så åkte tills vi blev nöjda samt såg vi 2 shower. Billigt för att vara nöjespark och kul att vara barn på nytt så verkligen värt ett besök! Dock tror jag att jag helt enkelt var över Kina och liksom slagit bort allt vad gäller sightseeing och inte brydde mig om att göra ordentlig research utan var lite halvdeppig och lat för ovanlighetens skull, vilket jag antar är ok ibland!? Var även lite halvkrasslig och trött så det påverkade med.

Det var jag, Matvey, Maria och Sergei som var i väg till  Chimelong Paradise, nöjesparken i Guangzhou. Vi åkte karuseller så det visslade om det, såg 2 shower och en parad, showerna kändes som "kinesiska kopior" men vi skrattade och hade skoj! 

Var in till ”centrum” söndag kväll efter showen för att äta på en irländsk pub som folk ätit på och rekommenderade. (Kolla in länken om ni ska till Guangzou, väl värt ett besök! http://www.mccawleys.com/gz/ ) Eftersom vi är trött på Kina var det värt ett besök och det var tur för maten var utsökt! Vi strosade runt lite bland alla skyskraper men tyvärr var det för sent så de var inte upplysta längre...Men vi gav det ett till försök i går kväll som avslut på Kina vistelsen och visst var det coolt!

Canton Tower formerly known as Guangzhou TV Astronomical and Sightseeing Tower and also known as Guangzhou Tower is a 600-metre (1,969 ft) tall multi-purpose observation tower in the Haizhu Districtof Guangzhou (historically known as Canton or Kwangchow), Guangdong, China. The tower was topped out in 2009 and it became operational on 29 September 2010 for the 2010 Asian Games. The tower briefly held the title of tallest tower in the world, replacing the CN Tower, before being surpassed by the Tokyo Skytree. It was the tallest structure in China prior to the topping out of Shanghai Tower on 3 August 2013. It is now the third tallest tower and the fifth-tallest freestanding structure in the world. 
Byter färger vilket är coolt!
Zhujiang New Town
 
Under dagen var vi även till Baiyun Mountain, hade som sagt inte gjort research men fick ett tips om detta av en annan åkare. Baiyun Mountain var värt ett besök för vi såg natur/ blommor och luften kändes lite bättre vilket jag inte trodde jag skulle uppleva i Kina. Vi tog en cable car upp till bergstoppen och där bjuds på utsikt, vacker men inte det bästa sikten..Så måste säga att Guangzou hade att erbjuda och trots att jag inte var på topp hann vi se en del.
Cable car mot Baiyun Mountain 
Utsikt över Guangzou, grönt och fint men inte bästa sikten...Men ändå värt ett besök då det var skönt med lite annan miljö även i Kina...Maria och jag på bilden ovan.
Grönt och fint!
 

Har inte haft många shower i Kina, endast 14 stycken på 3 veckor vilket är lite jämfört med vad vi haft innan men trots det är jag redo för semester och friskluft, Kina och dess dåliga luft tog min kraft.... Tack för denna gång Kina du kommer inte att bli saknad! Filippinerna nästa och semestern är nära!  

Kommentera inlägget här :