Welcome to China..

Nu har vi avslutat vår första vecka I Kina vilket var Peking. Det har gått bra men måste säga att jag är väldigt tacksam att det är över och vi nu är i Shanghai, vår andra stad. Kina är verkligen inte mitt favorit land om jag säger så och särskillt inte Peking. Trots att jag varit här tidigare och vet vad det innebär måste jag säga att jag fick en liten “mini depression" när vi anlände förra veckan. Ville bara sova och inte göra någonting vilket är väldigt olikt mig...Men antar att jag var riktigt trött och eftersom jag varit i Peking för 2 år sedan och såg det mesta då hade jag planerat att inte se och göra mycket denna gång ändå vilket gjorde att jag helt slog bort allt och bara var inne på rummet de första 2 lediga dagarna (förutom veckohandlingen och ett PR vi hade en eftermiddag).

 

Inte konstigt att jag fick en liten "mini depression" då Kina verkligen inte är underbart om jag säger så... Peking är jätte förorenat, vilket jag antar gjorde att jag blev extra trött och nästan kände mig sjuk då huvud och hals kändes lite små konstigt. Man kan liksom inte bara gå ut på en promenad och få "friskluft" då det inte finns här. Det är bara jätte grått och man ser knappt himlen. Även inte lika tryggt så bäst att inte vara ute på själv vilket också påverkar till depression då jag är van att vara ute varje dag och känna frihet och kunna göra vad jag vill...  Hotellet vi bodde på var inte det bästa, äldre med dåligt internet/gym vilket gjorde vardagen mycket svårare!  Samt var området inte jätte trevligt då det inte var något speciellt runtomkring (vilket också blev extra ovant då vi hade det så himla bra i Korea där vi var en längre tid och riktigt blev van allt en optimal vardag behöver). Maten och renligheten är inte den bästa heller samt halvkonstiga lukter vilket gör att man lätt blir lite äcklad i bland...Svårt med språket med då inga pratar engelska och de inte är lika hjälpsamma här som tex. Japan. Ja kortfattat är det inte optimalt om jag säger så. Men det är en del av att resa; upptäcka och lära om olika länder och bli påmind om vad som är viktigt i livet och man lär sig vad man gillar och inte gillar.. Men vi överlevde veckan i Peking och jobb veckan var väldigt enkel, bara 3 dagars jobb och 5 shower. Dock var det inte min bästa vecka på isen heller (kände helt enkelt inte för det men tror det hänger i hop med allt) men det gick inte dåligt var bara inte lika roligt som normalt.

Dock hade vi en bra sista 1,5 dag i Peking då vi var på markand och köpte mini segways som vi sedan åkte runt med dagen efter och hittade ett mysigt fik med god lunch/fika (vilket är svårare i Kina som inte är västerländsk så finns inte många fik och kaffe inte är lika vanligt här vilket vi gillar...)  Korea däremot hade mer än vanligt av fik då det dricks MASSOR av kaffe där så vi blev bortskämd med alla slags fik där. Det har också blivit en av våra favorit saker att göra på tour, hitta mysiga fik då det är perfekt som break vid sightseeing då vi oftast lagar och äter mat hemma men är vi ute på en heldag måste vi självklart ha någonting och då passar fik bäst. 

 Bryggt kaffe och toast medan våra segways laddades=) I bland är det bra att ha det "mindre" bra då man inser vad små saker som man ibland bara tar förgivet kan göra en så himla glad tex detta mysiga cafe med en meny vi är van.
 
Sightseeing med våra nya segways vi köpte=) Wangfujing street är en stor gånggata i Peking (vilket är ovanligt då det är trafik överallt annars). Som sagt vi brydde oss inte om att se och göra något speciellt i Peking då vi såg allt det kända/viktiga förra gången. Det blev en lugn eftermiddag på våra segways på Wangfujing street med en avstickare till denna "foodalley" där se sålde all slags konstig mat på pinne. Det fick räcka med bilder, tacksam att vi hittade maan coffee med vanlig mat där vi åt=)

Shoppade även lite annat på marknaden och shopping gör en alltid glad så det är något som är toppen med Kina då allt du kan tänka dig kan fyndas här! Som man säger inget ont som inte har något gott med sig....=) Som tur är var det bara en vecka i Peking och Shanghai är bättre. Allt har börjat toppen så depressionen är borta och allt är bara bra igen! 

More to come...

Kommentera inlägget här :