Penang, Malasia

Sakta men säkert börjar jag äntligen komma i kapp med alla mina bilder i från Asien...Väldigt ledsen att det dragit ut så mycket på tiden men trots det vill jag gärna dela med mig av dem då det är annorlunda i från en vanlig svensk vardag och ett bra tips för ev. reser dit, åtminstonde är det bra för min egen del att blogga om det för att i framtiden komma i håg vart jag varit och vad jag sett, (efter att ha varit på resande fot i så många år börjar det bli svårt att komma i håg allt...) Men tackvara alla mina bilder och blogginlägg kan jag komma i håg vad jag gjort i varje stad vilket är till stor hjälp om jag kommer tillbaka i framtiden.
 
Malasia var nytt även för mig så vi valde att stanna i Penang som vi uppträdde i då det finns mycket att se bara där och i närheten. Vi hyrde väspor i 2 dagar och körde runt, en dag till stranden och en dag till ett tempel och en utsiktsplats över staden. Sedan strosade jag bara runt georgetown som är känt för sin streetart. Det var som skattjakt att hitta alla målningar vilket var skoj=). Malasia var absolut annorlunda från de andra asiatiska länderna jag varit i så det var skoj. Dock SUPER varmt vilket var jobbigt, efter bara 10 minuter utomhus i så lite kläder som möjligt rann svetten och du var genomblöt på ryggen vilket inte är så skoj... Jobbigt att orka med sightseeing då men tycker ändå jag såg rätt mycket under de lediga dagarna vi hade. Vet inte helt säker vad som är typisk mat för Malasia men vi åt varje kväll på Red Garden Cafe rakt över gatan från hotellet, en stor typ nattmarknad med all slags mat, vilket var perfekt eftersom man kunde beställa allt möjligt och sedan bara dela på det då borden var i mitten, jätte billigt med så jag testade massor av gott. Vi var även ut på en bar/nattklubb en kväll och dansade natten lång. Stället såg ut att inte vara något speciellt utifrån och var rätt tomt där inne men vår lilla grupp hade super skoj, det var ett perfekt avslut efter en dag på stranden. Nedan kommer massor av bilder och lite fakta/beskrivning om allt.
 
Batu Ferringhi, the beach by Hard Rock cafe in Penang.
Pojkarna "leker" på stranden som inte var någon höjdare, lite halv smutsig och så men skönt att svalka sig i hettan.
Vi åt lunch på hard rock som var en jätte besvikelse. Det var hard rock meny men inte alls deras standard mat. Det var så dåligt att vi fick klaga och det slutade med att vi inte betaldade, så illa var det. Det blev MC donalds efteråt och tom. deras hamburgare var bättre. 
The Kek Lok Si Temple is a Buddhist temple situated in Air Itam in Penang facing the sea and commanding an impressive view, and is one of the best known temples on the island. It is said to be the largest Buddhist temple in Malaysia. It is also an important pilgrimage centre for Buddhists from Hong Kong, the Philippines, Singapore and other countries in Southeast Asia.
The chinese zodiac, me and the rabbit for 1987.
Matvey and Dragon for 1988.
Beautiful view from The Kek Lok Si Temple.
We visit The Penang Hill by Railway, a total journey time can take between five and twenty minutes.
George Town viewed from Penang Hill.
Beautiful restaurant/cafe at top of Penang hill.
So lovely up here and perfect for a little nap!
Penang Hill is a hill resort comprising a group of peaks in Penang, Malaysia. It is located in Air Itam, which is 6 kilometres (3.7 mi) from the city centre of George Town. Penang Hill is also known by the Malay name Bukit Bendera, which refers to Flagstaff Hill, the most developed peak. The name Penang Hill covers a number of hills, with the highest point at Western Hill which is 833 metres (2,733 ft) above sea level. The hill stands out prominently from the lowlands as a hilly and forested area. It was used as a retreat during the British colonial period, and is now a popular tourist destination in Penang. The top of the hill is accessible via the Penang Hill Railway from its base station at Air Itam.
Loved this place and the view were just amazing! 
Red Garden Cafe, a great place at night, you order all kind of street food, sit down at a table in the middle and there you order drinks. Local music on stage as well. We ate there every night becaus it was so cheap and great there!
Drink meny you oder from at the table.
Red Garden Cafe, All kind of Asian food to choose from and some other things as well.
Pinang Peranakan mansion, var dit en sväng då det var med som "must do in Penang".
Inside
I walked around Pinang Peranakan mansion myself.
Älskar färgerna!
 
Nöjer mig med detta just nu så kommer de sista bilderna i från Penang i nästa inlägg=)
 
 
 

Kommentera inlägget här :