Mer i från Hoi An, Vietnam

Ledsen att det dragit ut på tiden med fortsättningen i från Hoi An och allmän dålig uppdatering här på bloggen. Men här kommer iaf en snabb redogöring av sista tiden och fortsättningen av Hoi An med mer bilder.

Det har varit fullt upp den sista tiden med sigtseeing, jobb och pluggande då jag haft en tenta till kursen jag läser. Har en uppsats kvar att lämna in men den har jag valt att vänta med då vi är inne på sluttampen av touren I Asien innan break så tar nya tag med kursen när jag kommer hem till Sverige och sattsar på att njuta av sista tiden i Asien istället. Vi har precis varit i Penag, Malasia och är nu i Bangkok, Thailand fram tills vi slutar 5 April. Jag och Matvey stannar sedan till 14:e April i Thailand för lite semester innan vi flyger hem. Som det ser ut nu är vi lediga fram till slutet av Maj om inget breakwork kommer i mellan. Vi tourar sedan Australien och Nya Zealand över sommaren, vilket är det sista av detta kontrakt.

Sista veckan i Vietnam var vi ledia men då reste vi inget utan stannade i Ho Chi Minh som faktiskt är Vietnams största stad så ingen risk att bli uttråkad + att vi gjorde lite dagsutflykter. Jag pluggade en hel del med sedan firade jag min födelsedag där som helt gick till en må bra dag med manikyr/pedikyr, gym, pool, 3 timmar spa, middag och avslutades med lyxdrinkar på en jätte trevlig bar. Sedan var det Singapore i 2 veckor som stod på schemat och därifrån flög vi till Penang, Malasia för en vecka. I går kom vi till Bangkok, Thailand som är sista veckan av Asien touren. Allt är bara bra och det är väldigt mycket jag får vara med om just nu därav svårt att hinna med uppdateringen... Men kommer allt eftersom och ni har nu lite koll på läget iaf=)

Här kommer det sista i från HoI An och lite mer bilder.
Inga ord behövs utan det är bara Wow....
Hoi An är lite av Vietnams Venedig med mysiga gator och kanaler i staden. Mysigt både dag och kväll då det på kvällen är fullt av lanterns när det är mörkt som lyser upp hela stadens alla gator. Love it!
Självklart passade vi på att äta massor av gott när vi vari Hoi An. Jag har aldrig riktigt ätit vietnamesisk mat innan så hade inga direkta förväntningar men måste säga att det finns mycket gott. Älskar alla färska kryddor de använder och serverar till de flesta maträtter. Nedan några smakprov av maten vi åt:
Det finns något som heter Báhn Mì, en fylld baguette med massor av gott som de oftast säljer överallt på gatan från stånd. Jag hade läst om tips på tripadvisor och då rekommenderades detta stånd som faktiskt har en liten lokal med bord. Den hade jätte bra recentioner och kan inte mer än att instämma med dem. Det var så himla gott! Jätte populärt för medans vi satt och åt såldes hur många som helst så verkar vara väldigt känt bland alla turister. Som sagt stånden finns överallt men detta var toppen då du även kunde sitta ner och äta! Det var så gott att jag var tillbaka för lunch sista dagen.
Kombinationen av allt gav en otroligt god smak med speciella kryddor som smälte i munnen.
 Såhär ser en Báhn Mì ut färdig. En baguette kostar bara ca 7 sek så jätte billigt och gott!
Självklart blev det en hel del kaffe med då vietnamesiskt kaffe är något speciellt. Det är mycket starkare och ofta dricker det kaffe med kondenserad mjölk. Faktiskt väldigt gott om man tar en iskaffe då det söta passar bra i hop med den annars väldigt starka kaffe smaken. Dock är det som sagt starkt så höll mig i från kaffet när vi jobbade annars hade jag något skakat sönder på isen...Dock blev det som sagt några koppar i Hoi An där det fanns flera mysiga fik som detta ovan. Där satt vi och hade det bra ett bra tag!
HoI An Roastery ett mysigt fik där de rostar kaffebönor själv. Så trevligt att vi var dit 2 gånger=)
Hola Taco, hade jag också läst om på tripadvisor och instämmer helt med de recentionerna med. En enkel mexikansk meny med utsökta smaker som smakade extra gott efter all vietnamesisk mat. Vi åt lucnh här en dag.
Något jag åt väldigt ofta var deras sallader. Både mango och papaya salladerna var utsökta, intressanta smaker och annorlunda. Väldigt frächa och smkade lika gott till lunch som middag. Här en papaya sallad med lax till och självklart färsk juice. Love it!!!
Sista kvällen passade jag på att äta något känt för just Hoi An. Deras huvudrätt är Cao Lau, nudlar blandade med böngroddar, krutonger, grönsaker och köttstrimlor på toppen. Det är rätten till vänster. Sedan blev det de vietnamesiska pannkakorna igen då jag gillar dem och självklart färskpressad juice, här passionsfrukt som var väldigt populärt i Vietnam. Allt detta på en mysig restaurang vid vattnet kostar ca 40 kronor.

Det som är så himla bra med Hoi An är att allt finns och du kan ha en perfekt semester med lite av allt. Massor av restauranger/fik, mycket kulturellt och historia finns, shopping i massor och då framförallt specialtillverkade kläder och naturen är nära i form av både havet och landet med odlingar av olika slag. Så ja det finna något för alla och enkelt att hinna med allt då allt finns inom några kilometerns avstånd och man cyklar lätt överallt. Vi var i Hoi An i 5 dagar och hann med lite av allt.
Det blev bara en halvdag på stranden då det var lite för kyligt. Vinden blåste så var skönare att ligga vid vår pool som var underbart vacker medan stranden var lite sådär. Har sett bättre stränder och det fanns mycket annat som lockade mer i Hoi An men ändå härlgit att möjligheten finns.
Vi cyklade massor, här ute på landet genom odlingar.

Vi betalde aldrig för museum eller inträde till några tempel eller så utan var nöjda ändå. Men tog några kort iaf av de som verkade lite historiskt och kulturellt=)

Japanese covered bridge, dag och natt.

Vi var även till den lokala marknaden där allt i matväg såldes.
Ingång till markanden.
Inne i marknaden.
Kött i massor
Fisk i massor
Grönsaker i massor
Kycklingar=)
Älskar gatorna i Hoi An med massor av lanterns.
Finns massor av lanterns!
Finns så många gator och gränder att man lätt går vilse, men så mysigt!
Detta var en restaurang jag läst om men som tyvärr var stängd när vi var dit...Vem vet kanske en annag gång..Som sagt vi hade det underbart i Hoi An och rekommenderar det varmt!

Tra Que Vegetable Village

Som jag nämde innan är Hoi An en mysig mindre stad med närhet till landet och havet. Vi bodde ca 3 km från centrum och genom att bara cykla en paralell gata in till centrum cyklade man riktigt på landet med massor av risodlingar och annat. Hoi An är väldigt stor i grönsaks och krydd odlingar. Tra Que vegtable village ligger några kilometer i från staden och dit var på en guidad tur en förmiddag. Vi hade en privat guide som mötte oss på vårat hotell på morgonen med cyklar sedan cyklade vi på landet och såg risodlingar, stannade till på den lokala marknaden där allt de odlar i Hoi An säljs innan vi var framme på gården. Tra Que består av flera gårdar där alla har liknande odlingar. Efter en välkomstdrink gjord på lokala kryddor och ingefära var det dags att byta om och göra sig klar för trädgårdsarbete. Ja vi gick igenom de olika odlingarna och fick även prova på att arbeta. Här är det inga maskiner som gäller utan allt för hand...

Efter det fick vi ett fotbad innan det var dags att börja skära grönsaker som blev till en vacker bords dekoration. Sedan var vi med och lagade “Tam Huu”, Vietnamesiska springrolls och "Banh xeo" en slags pannkaka. Allt med färska grönsaker och kryddor i från gården. Det blev sedan våran lunch tillsammans med mer vietnamesisk mat de lagat. Ja vi åt tills vi sprack men allt var väldigt gott! Efter lunch cyklade vi tillbaka till hotellet där en skön eftermiddags tupplur väntade vid poolen.

En annorlunda och trevlig upplevelse som var väl värt en halvdag! Vi bokade via Hoi An travel (http://hoiantravel.com/english/21/2/tra-que-vegetable-village/) och denna dag kostade 525 000 Dong ca 140 kronor per person. Det var privat tour med guide hela dagen, cykel till och från samt lunch i priset. Väl värt priset! Tra Que har en mycket vacker miljö, avkopplande  och med massor av härliga dofter.

Lite bilder nedan från Tra Que vegetable village.
Redo att arbeta!
Vi blir instruerade av denna lilla man hur man planterar.
Här använder man seaweed som gödsel för att det ska växa bättre vilket vi la i botten.
Såhär vattnar man...
Inte lika lätt som det ser ut...Matvey hade lite problem och bjöd oss på ett gott skratt=)
Vår fina blomma gjord av purjulök, tomat och morötter allt satt i en ananas. Samt våra springrolls.
Vietnamesiskt pannkaka som fylls med massor av kryddor innan den rullas i hop i rispapper för att sedan doppas   i chilisås eller fisksås. Det är riktigt gott! Älskar alla färska kryddor! Vi trodde detta var vår lunch men som sagt det bjöds på mer gott så trots att vi var mätta och belåtna smakade det så gott att man var tvungen att äta mer...

Hoi An, Vietnam

Efter Taipei, Taiwan var det Vietnam som stod på schemat. Vi har shower i Ho Chi Minh city i södra vietnam där vi är i 3 veckor. Vi började med en veckas ledigt som vi tog vara på genom att se lite mer av Vietnam. Det finns många platser jag skulle vilja besöka men det blev bara lite drygt 5 dagar vi kunde vara borta så försökte välja det bästa möjliga för den tiden sedan hoppas jag kunna komma tillbaka i framtiden då jag gärna vill se mer av Vietnam.

Vi valde att åka till Hoi An som ligger på östkusten i centrala Vietnam, ca 1 h 20 min flyg från Ho Chi minh city. Det är en gammal stad som påminner lite av Venedig. Det bor ca 120 000 mäniskor där till skillnad från över 8 miljoner i Ho chi Minh city.

År 1999 sattes Hoi An upp på Unescos Världsarvslista, då den gamla stadskärnan är ett ovanligt välbevarat exempel på en sydasiatisk handelshamn från perioden mellan 1400-talet och 1700-talet. För att bevara staden är flera gator i centrala staden avstängda för motortrafik och restektioner finns för hur höga husen får vara. Hoi An är en av Vietnams äldsta städer. Lantlivet ligger intill staden liksom finns havet i närheten så det var ett perfekt utflyktsmål för några dagar då vi fick lite av allt och stor skillnad i från Ho Chi minh City som är en storstad med högt tempo. Många som rest runt i Vietnam har Hoi An som favorit så kände direkt att det inte gjorde så mycket att jag inte han se fler platser i Vietnam denna gång. Som sagt man vet inte vad framtiden har att erbjuda.

Vi valde att ta det lite lugnare på vår semester vilket var skönt. Inte bara jäkt och stress att hinna se massor utan även lite avkoppling. Vi bodde på ett utsökt hotell ca 3 km i från staden och 1 km i från havet. Alla cyklar i Hoi An så vi hyrde cyklar och cyklade överallt. Det var jätte lämpligt.

Jag avnände mig väldigt mycket av länken nedan för att läsa på om Vietnam och planera vår resa därav kom jag fram till att Hoi An passade oss bäst utifrån den tid vi hade och var vi var ute efter. Jag hittade även vårat boende där som jag bokade via Agoda. Rekommenderar både sidan och boendet om ni ska till Vietnam och Hoi An!

Här är lite bilder i från vårat hotell: Hoi An Riverside Hotel.

Här åt vi frukost varjde dag med utsikt mot floden.
Det blev eftermiddagskaffe och solnedgång på balkongen några dagar vilket var njutbart!
Poolområdet. Tur vi bodde på hotell med pool då det var kyligare i Hoi An och inte tillräckligt varmt för att bada i havet men skönt att slappa vid poolen några timmar som variation och avkoppling från sigtseeing och shopping.
Såhär såg husen ut, 4 rum per hus, vi bodde högst upp till höger med utsikt mot floden.

Hoi An Riverside Hotel, ett mysigt hotell vid floden med fint poolområde och mysiga små rum. Vi hade balkong med utsikt mot floden och risfält där vi såg solnedgången. Det var underbart. Även frukost ingick, inte den bästa men helt ok. Bra läge var det med då det var skönt att bo lite utanför staden där tempot och trafiken är mer hektisk.

Mer on Hoi An kommer inom kort!