Hoi An, Vietnam

Efter Taipei, Taiwan var det Vietnam som stod på schemat. Vi har shower i Ho Chi Minh city i södra vietnam där vi är i 3 veckor. Vi började med en veckas ledigt som vi tog vara på genom att se lite mer av Vietnam. Det finns många platser jag skulle vilja besöka men det blev bara lite drygt 5 dagar vi kunde vara borta så försökte välja det bästa möjliga för den tiden sedan hoppas jag kunna komma tillbaka i framtiden då jag gärna vill se mer av Vietnam.
 
Vi valde att åka till Hoi An som ligger på östkusten i centrala Vietnam, ca 1 h 20 min flyg från Ho Chi minh city. Det är en gammal stad som påminner lite av Venedig. Det bor ca 120 000 mäniskor där till skillnad från över 8 miljoner i Ho chi Minh city. 
 

År 1999 sattes Hoi An upp på Unescos Världsarvslista, då den gamla stadskärnan är ett ovanligt välbevarat exempel på en sydasiatisk handelshamn från perioden mellan 1400-talet och 1700-talet. För att bevara staden är flera gator i centrala staden avstängda för motortrafik och restektioner finns för hur höga husen får vara. Hoi An är en av Vietnams äldsta städer. Lantlivet ligger intill staden liksom finns havet i närheten så det var ett perfekt utflyktsmål för några dagar då vi fick lite av allt och stor skillnad i från Ho Chi minh City som är en storstad med högt tempo. Många som rest runt i Vietnam har Hoi An som favorit så kände direkt att det inte gjorde så mycket att jag inte han se fler platser i Vietnam denna gång. Som sagt man vet inte vad framtiden har att erbjuda.

 

Vi valde att ta det lite lugnare på vår semester vilket var skönt. Inte bara jäkt och stress att hinna se massor utan även lite avkoppling. Vi bodde på ett utsökt hotell ca 3 km i från staden och 1 km i från havet. Alla cyklar i Hoi An så vi hyrde cyklar och cyklade överallt. Det var jätte lämpligt.

 

Jag avnände mig väldigt mycket av länken nedan för att läsa på om Vietnam och planera vår resa därav kom jag fram till att Hoi An passade oss bäst utifrån den tid vi hade och var vi var ute efter. Jag hittade även vårat boende där som jag bokade via Agoda. Rekommenderar både sidan och boendet om ni ska till Vietnam och Hoi An!

http://www.vietnamportalen.se

 

Här är lite bilder i från vårat hotell: Hoi An Riverside Hotel. 

Här åt vi frukost varjde dag med utsikt mot floden.
Det blev eftermiddagskaffe och solnedgång på balkongen några dagar vilket var njutbart!
Poolområdet. Tur vi bodde på hotell med pool då det var kyligare i Hoi An och inte tillräckligt varmt för att bada i havet men skönt att slappa vid poolen några timmar som variation och avkoppling från sigtseeing och shopping.
Såhär såg husen ut, 4 rum per hus, vi bodde högst upp till höger med utsikt mot floden.
 
Hoi An Riverside Hotel, ett mysigt hotell vid floden med fint poolområde och mysiga små rum. Vi hade balkong med utsikt mot floden och risfält där vi såg solnedgången. Det var underbart. Även frukost ingick, inte den bästa men helt ok. Bra läge var det med då det var skönt att bo lite utanför staden där tempot och trafiken är mer hektisk.
 
Mer on Hoi An kommer inom kort!

Kommentera inlägget här :