Cu Chi tunnlarna i Vietnam - en historisk stridszon

"Cu Chi tunnlarna" är ett otroligt stor underjordiskt tunnelsystem som ursprungligen sträckte sig ända från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen. Sydvietnams Nationella befrielsefront, FNL, använde dessa tunnlar för att ta kontrollen över ett stort landsbygdsområde omkring Saigon. Tunnelsystemet användes ursprungligen som bas för de räder som befrielserörelsen utövade mot den franska kolonialmakten. Därefter följde vietnamkriget och då användes tunnlarna istället av FNL mot amerikanarna.

Tunnlarna möjliggjorde för Vietnameserna att göra räder mot de amerikanska trupperna på alla tänkbara och otänkbara ställen, också direkt i amerikanarnas s.k. "säkrade zoner". Amerikanarna led stora förluster då de försökte säkra Cu Chi området pga av tunnlarna och till slut så bombarderades detta område mycket kraftigt med tungt artilleri. Området kom sedan att kallas för "järntriangeln" pga av den totala ödeläggelsen. Tunnlarna klarade sig trots detta bra och de kan därför besökas idag.
 Fakta hämtat från http://www.vietnamportalen.se/cu_chi_tunnlarna.php som jag använde mig mycket av för att läsa på om Vietnam och planera våra resor/utflykter.
 
 
Vi var ett gäng som tog en dagsutflykt i från vårat hotell till Ch Chi tunnlarna. Vi blev hämtade vid 8.00 och kom tillbaka vid 16.00 på eftermiddagen. En intressant dagsutflykt som vi dock delade med många andra turister. Men det var ändå väl värt ett besök och kostade bara ca 7 dollar om jag kommer ihåg rätt. Vi köpte resan i från en resebyrå i "backpack" district. Nedan följer lite bilder från dagen.
 
Jag försöker mig ner i en "camouflaged trap door" vilket inte var jätte lätt..
 Gone....
Yeah jag kom fram igen=)
Såhär ser det ut om man titta ner. Inte mycket plats om man säger så..
 
 
Nedan är bilder på flera olika slags fällor de använde.
 
 
Man inledde byggandet 1948 och utbyggnationen pågick under 25 års tid. Totalt finns ca 250 kilometer tunnlar. På många områden finns stora underjordiska rum och gångar i flera våningar (som hus under marken).
Verkligen små tunnlar...
Jag gick i en som var lite större men glad att jag inte behövde vara med om det på riktigt...
 
Våran guide har själv varit med i kriget och delade med sig av egna erfarenheter. Han var på amerikanernas sida och krigade mot kommunisterna i Vietnam. Intressant att höra och overkligt. Han var liten, rolig och stark.
Han gjorde detta enkelt med en arm medan tom. Matvey som är stark fick ta i ordentligt.
 
Någon som är helt till sig!!!
Detta var bäst av allt under dagen för Matvey.
Dock inte för mig, alldeles för högt ljud.
Skorna är gjorda av bildäck och visar "fel" väg dvs avtrycken går motsatt håll. De var allt smarta.
 
Avslutar med lite gladare bilder. 
En tjejgruppbild.
Vi älskar våra "Kånken" Stina, Jenna och jag.
 
 

Kommentera inlägget här :