El nido!

Här kommer då äntligen inlägget om El nido, ledsen att det dragit ut på tiden men vill delge mig all info för den som kanske en dag funderar på att åka dit så därför tagit lite tid.. El nido var vår första destination under Filippinsemstern i December 2015. El nido ligger på norra delen av ön Palawan. Vi flög från Manila till Puerto Prinsessa (största staden på palawan) och därifrån är det buss som gäller. Vi hyrde en privat minibuss som vi betalade 4500 pesos för enkel resa (bokad genom vårat hotell, A Place to remember). En resa längs med riktigt små och krokiga vägar så enkelt att bli åksjuk vilket mamma tyvärr blev... Vår resa tog ca 5 timmar och var mycket intressant då du ser mycket längs vägen. Du kan även åka gemensam buss för mycket billigare men tå tar det ännu längre tid och ännu mer utmanande. Som sagt resan är lång och jobbig men väl värt det då el nido är ett paradis! Känt för sin hamn med alla båtar där man tar island hoping tours för att utforska alla el nidos öar och vackra stränder. Själva el nido har ingen strand men det finns flera i närheten tex. Las Cabanas Beach och Nacpan beach. 
Vackra el nido
 
El nido har länge varit rätt outvecklat till skillnad från Boracay därav vi valde dessa 2 platser som en bra kombination av resan samt något nytt och något vi kände igen. Mycket backpackers kommer till el nido då det är väldigt enkelt med budget hotell utan lyx, allt handlar om aktiviteter och ta vara på den vackra naturen som är magisk. Nog för att det växer för varje år så fler hotell byggs och fler turister letar sig hit. Många från Disney har varit här samt hade jag läst om Palawan och el nido som en av världens bästa semester destinationer så ville bara hit! Dock hade vi svårt att hitta bra boende då det mesta är 2-3 stjärnor. Jag chansade på ett som verkade bäst av det jag kunde hitta då inte allt finns på internet. Men efter en lång resa till el nido var det inte vad vi ville komma till. A place to remember som jag bokat är ett litet hotell med små rum, där en del luktade konstigt, inga fönster i rummen och ja lite för enkelt för vår del. Men som sagt hade inte mycket till val då vi inte hittade något annat den kvällen efter att ha promenerat igenom byn. Vi var i alla fall på en utsökt italiensk restaurant första kvällen, Trattoria Altrove som jag hade läst om och instämmer helt med de recentioner jag läst och rekommenderar den varmt! Den är så populär att det är kö för att få bord men vi hade tur då vi kom lite senare och där åt jag en av de bästa pizzor jag någonsin ätit! Allt var utsökt. Vi bokade island hoping tour A till dagen efter och sov en natt på A place to remember.
 
 
Efter tour A gick vi längs med vattnet och jag fick syn på detta hotell. Vi gick upp och kollade oss runt och mycket riktigt hade de rum åt oss. Samma kväll hade vi möjlighet att flytta till el nido garden beach resort. Det var ett helt magiskt ställe med den vackraste utsikten! Otroligt underbart med små stugor, stor pool och med utsikt över el nido. Antar att ni instämmer efter att titta på bilderna nedan och det visar ändå inte hela sanningen. Efter flytten dit kan jag lugnt säga att el nido är ett paradis och jag vill tillbaka!
Våra 2 stugor vi bodde i.
Detta var restauranten där frukost serverades.
Tatiana Matveys mamma njuter av vårat vackra hotell område.
 
Som sagt el nido handlar helt om alla båtturer till de olika öarna/stränderna. De kallas tour A, B, C och D. De är samma princip, man åker i väg med båt på morgonen vid 9-10 stannar på ca 5 olika platser under dagen, snorklar och det bjuds på BBQ lunch med grillad kyckling, jätte god fisk, ris, grönsaker och frukt. Allt smakade utsökt efter all snorkling! Man kommer tillbaka vid ca 16.30. Man kan köpa både gruppturer då är man ända upp till 15-20 personer på en båt samt hyra privatbåt. Då har man lite mer frihet och bestämmer hur länge man stannar på de olika stoppen. Vår första tour A var i grupp som vi bara köpte på gatan (tourena säljs överallt allt i från 1400 pesos/person men det gäller att pruta så vi fick ner det till 650 pesos/person). Det var bra och verkligen vackert! Dock rekommenderar jag att köpa egen båt som vi gjorde till tour C. Dock hade vi lite otur med vädret och hade jätte stora vågor den dagen så var lite läskigt på havet. Vi stannade inte på alla destinationer för tour C utan bytte lite men det gick ändå bra eftersom vi var själva och fick välja. Efter ett tag blir man bortskämd och alla destinationer blir lite lika så vi blev rätt nöjda vilket också antagligen berodde på vågorna....En bekant från Disney har sin kusin i Filippinerna så de hjälpte oss att fixa de sista dagarna i el nido därav bra pris på egen båt, ca 3200 pesos för en båt. Nedan är lite bilder i från Tour A.
 
Lämnar el nido för en dag på havet.
Denna typ av båt åker man ut med.
Hela besättningen på tour A.
Vi stannade till vid många underbara laguner.
Ett hjärta
Matveys mamma gillar och leta och samla snäckor mm.
Pappa flyter som en korkskruv!
Inne i en hemlig Lagun.
 
Nedan några bilder i från tour C. Dock blev det inte så många då det var fruktansvärda vågor så gick inte att ha kameran framme.
Lämnar el nido för en dag på havet dock fick stackars mamsen stanna hemma då hon mådde dåligt. Tur var nog det för vågorna var inte att leka med...
Genom ett litet hål där borta i mitten ligger "secret beach". Man tar sig in genom tidvatten. Tufft, utmanande och häftgit var det! Där bakom finns alltså en strand.
Helt magiskt blått vatten!
 
 
Vi var även en dag till Las Cabanas beach, ca 15.20 min trycykle tur i från hotellet. Niko (min väns kusin) fixade så vi hade 2 tricycles hela dagen så var bara att ringa och bestämma tiden med dem så skjutsade de som vi ville. Normlat betalar man ca 150 pesos ( 50 pesos är ca 8-9 kronor.) för den turen så allt är som sagt billigt och cyklarna finns överallt men ändå lämpligt att ha sådan tur och ha allt ordnat. Efter en dag på stranden stannade vi till på republica sunset bar på vägen hem där du har el nidos vackraste solnedgång. Det gäller att komma i tid vilket vi gjorde (ca 17.00 och solnedgång vid 17.30). De är en tapas restaurang med lite happy hour så med lite lätt tilltugg och en drink var det inte helt fel att sitta där och se solen gå ner. Ja helt obeskrivligt var det nästan.
Las Cabanas beach
Beach shack, en liten happy hour restaurang  på stranden med god mat och dryck.
Underbar dag!
Kolla in denna vackra solnedgång!
 
 
Vi var 4 nätter i el nido så 3 hela dagar. Hade kunnat stanna längre men eftersom resan tillbaka till puerto prinsessa var rätt lång och jobbig och mamma var lite krasslig valde vi att åka en dag tidigare för att ha en extra natt i Puerto prinsessa innan vi flög vidare till Boracay som var vårt andra resemål. Jag är otroligt tacksam för att jag fick chansen att uppleva detta paradis och att vi fick sådan tur med vårat magiska boende vi hittade så allt löste sig och blev underbart. Vem vet kanske kommer tillbaka i framtiden!? Frågan är hur det ser ut då?? Jag hoppas jag kommer tillbaka och rekommenderar el nido varmt. Hör av er om ni har frågor eller vill ha mer detaljer!
 
 
Jag använde mig mycket av tripadvisor samt dessa 2 sidor nedan vid mitt planerande av resan:
 
 
Kommer ett inlägg om Puerto prinsessa med inom kort!

Kommentera inlägget här :