Last day of work for this year...

I dag hade vi våra 2 sista shower för detta år. Vi hade ett riktigt bra sista åk som Rapunzel så det känns bra. Nog för att det inte spelar så stor roll vi är tillbaka på isen igen onsdag...Är lediga i morgon sedan har vi 2 shower på onsdag och showar fram till söndag här i Manila. Ser väldigt mycket fram emot en ledig dag, Trots att vi bara haft en eller 2 shower per dag känns det på för vi ha nu jobbat 8 dagar i sträck. Dagarna blir rätt långa så inte jätte mycket tid för annat. Men ska inte klaga för älskar verkligen vad jag gör! Har 2 fina upplevelser från denna vecka,  första är den lilla tjej som reste lantern med oss i går, hon var helt till sig och kunde inte sluta skrika Rapunzel och hoppade, vinkade och visste inte vad hon skulle ta sig till, ja man blir rörd. Andra minnet är att miss Filippino eller något likandne var och tittade en show och vi fick fotas med dem efteråt. Matveys mamma är som vanligt grym och hittade denna bild på internet:

I morgon ska vi först ta ett gruppfoto 10.30 vid poolen och önska de andra Disney showerna Gott Nytt År ( vid poolen just för att göra dem lite avis då ingen annan show har varmt väder som oss). Sedan hoppas jag på lite sol så man kan sola lite men inte jätte förväntansfull då det oftast är monligt i Manila men vi får se i morgon. Sedan blir det mathandling för veckan, ett gympass, shoppa nyårsklänning (har inget att ha på mig..) och massage om jag hinner. Ja mycket jag vill hinna med, får se hur det går men ska göra mitt bästa..

Ska snart sova, blev förkyld på julafton och det vill inte helt släppa så försäker göra det bästa för att få den att gå över.

God natt!

News..

Såhär ligger det till, jag och Matvey har blivit erbjudna breakwork, dvs man åker och jobbar extra för en annan Disney show när man är ledig från sin egen show vilket vi är efter Manila. Vi är lediga 2 veckor efter Manila innan vi uppträder i Korea i 2 veckor sedan är vi lediga ca 6 veckor innan vi börjar i Singapore. Vi har tackat ja och som det ser ut nu blir det i så fall för D33 Rocking Ever After. Den showen har bla. Tangeld som är långt där ca 25 min. Mycket längre än vad vi är vana men det hade varit skoj med en utmaning så åker vi vill vi testa på det om vi får chansen. De ryska paret som normalt gör det är inte kvar liskom ett till par så de har ont om folk där. De är deras understady som gör det nu så fast breakworkers oftast hjälper till med vad som helst de behöver hjälp med finns det en chans att vi kan få göra det om vi visar att vi kan. Ja en utamning att bita i om man säger så.

Dock är det ett problem, vi behöver Visum för att jobba i USA och eftersom det är helgdagar + att våra pass är hos Koreanska ambassaden kan vi inte göra det...Vi har papper klara men måste vänta på att få intervju på ambassaden. Ja väntans tider innan vi vet om vi åker till USA kanske inom en vecka. I så fall är det Phenix och Las Vegas dessa kommande 2 veckor så inga dåliga ställen att åka till. Vi vill verkligen åka! Blir inte detta av måste vi boka resa för vill inte vara kvar i Manila under våra 2 lediga veckor. Ja planering existerar inte för oss under denna tour vilket är frustrerande i bland.. Men inget att göra mer än att vänta och hålla tummarna för att det går fort med Visum så vi kan åka.

Dags att sova nu 2 shower i morgon innan välförtjänt ledig dag på tisdag=)

Natti Natt

Ariels Point!

Så kommer äntligen sista inlägget från Boracay..Ledsen att det tog sådan tid men jag kör med bättre sent än aldrig=) Vi gjorde en till utflykt i Boracay och det var till Ariels Point heter det. Vi samlades 11 på morgonen och 11.30 åkte vi med båt till en annan ö, ca 45 minuter bort. Där var det i ordning gjort med grillplats, bord, solstolar, stigar och flytbrygga. Man kunde paddla kanot, snorkla och sista men inte minst chans att hoppa från klippor. Det fanns 5, 8, 10 och 15 meter. Tro det eller ej men jag hoppade från alla...Högst jag hoppat innan var 10 meter en gång och 7,5 några gånger men aldrig så högt som 15 meter. Det var fruktansvärt, aldrig mer säger jag bara. Landade hyfsat rakt men fick lite plask i magen och kändes som jag typ tappade andan och inte kunde simma efter det. Fick även fruktansvärt lock för öronen från 10 meters hoppet som inte vill släppa. I bland funderar jag nästan på om det är kvar än i dag.. Innan gillade jag utmaningar men börjar fundera på om jag blivit gammal för usch så jobbigt det är nu för tiden. Vi var ett gäng från Disney som var där och alla hoppade så jag kunde ju inte vara sämre..Stolt att jag gjore det nu i efterhand men var inte skoj just då...

För överig var det en toppen dag med kanon väder! Det bjöds på grillat som var super gott och hur mycket dricka man ville: öl, läsk, vatten och rom/cola. Snorklade och simmade hela dagen och såg bla. blåa sjö stjärnor. Vi åkte tillbaka kring 16 lagomt innan solnedgången. En utflykt jag verkligen rekomenderar om man ska till Boracay. Denna utflykt kan bara köpas av ett företag då det bara går en båt om dagen dit så man bokar kvällen innan för att vara säker på att komma med. Det kostade 1600 pesos per person så ca 234 kr. En super skoj dag! Här lite bilder:
Båten vi åkte med.
Såhär ser platsen ut från vattnet.
Hope först att hoppa från 15 m.
Vår båt
Matvey hoppar från 10 m
Blå sjö stjärna

P. S Mer bilder på facebook om ni inte redan sett det. D.S

Vårat hotell i Boracay!

Vi bodde på Fairways and Bluewater Newcoast Boracay som ligger på östra sidan av ön. Dvs. andra sidan mot för kända white sand beach där station 1, 2 och 3 ligger samt D mall. Det är liksom centrum för ön där allt händer. Det är jätte turistigt och massor av folk. Men som Maja sa, så länge man slipper alla scandinavier så känns det ändå rätt bra och det stämmer för det är mest Asiater. Nog för att jag träffade på en del svenskar medan vi var där.

Gillade att vi inte bodde mitt i smeten för var jätte lätt att ta sig dit med trycycles som används som transport medel runt hela ön. Det är mopeder med sidovagnar. För 100 pesos (ca 14 kr) åker vi mellan vårat hotell och D mall. Samt har hotellet free shuttle som också går dit. Vill man ha liv och rörelse ligger man där på stranden men om man vill ha lugn och ro var vi vid vår egna pool/strand och åkte in dit på kvällen. Eller så tog vi ett mysigt bad i bubbelpoolen/poolen i mörkret efter en dag på stranden. VI hade 2 pooler på vårat hotell. Här lite bilder från hotellet:
Vi bodde på en golfbana så utsikten var väldigt grön och fin.
Här åt vi frukost varje morgon.
Varje hus har namn, vårat hette Maria.
Vårat rum, 2 sängar men det var breda nog att vi fick plats i en=)
Utsikt från rummet ut över golfbanan.
Våran balkong

Vårat hotell var så stort att de var shuttle och caddys som körde inne på området om man var lat men från vårat hus till stranden max 5 min att gå och 3 till lobbyn/frukosten så vi gick oftast. Jag kan rekomendera vårat hotell om någon funderar på boende i Boracay!

Julbord!

I går firade vi med lite julbord efter att vi haft 2 shower. Det blev mer mat än vi trodde och med julmusik och lite mysig belysning blev det nästan som ett riktigt julfirande trots att vi firar i Filippinerna på ett hotellrum. Måste säga att jag återigen är imponerad över hur vi kan få till det trots omständigheterna. Det bjöds på kokt potatis, hemmagjorda köttbullar, prinskorv, rökt korv, skinka, senap, dekorerade ägg, bröd, smör och ost och russian sallad. Ja inte illa och vi har rester ett tag så mycket mat det blev över trots att vi åt tils vi sprack=) Det var jag, Matvey och Johan sedan kom 2  tjejer över en stund. .Sedan mös vi lite och bara njöt av stunden innan det blev sängdags. Först kollade jag lite på årets julvärd och Svensson Svensson för att uppnå riktig julstämmning. En lyckad jul måste jag säga!
Vårat julbord
Matvey julfin i sin nya hemma outfit=)
Julstjärna...
...Och minijulgran...

Nu är vi på väg till ishallen för principal ice och en show. Skönt show schema, jobbar i 2 veckor i sträck (endast en ledig dag) men bara 1 eller 2 shower/dag så tid att njuta och mysa trots jobb så klagar inte. Sedan är det ju världens bästa jobb så helt ok att jobba över julen=) Det är bara i bland när man är trött och har massor av shower som det är lite jobbigt men såhär med en eller 2 njuter jag nästan varje sekund på isen. Särskillt i jultider är det med glädje man uppträder för man vet att publiken verkligen uppskattar vad man gör. I ett land som Filippinerna där det är fattigt och särskillt nu efter Tyfoonen kanske de bara har chansen att göra något litet och Disney showen kan vara deras allt. Ja man får nästan tårar i ögonen i bland om man tänker efter vad vi gör och hur mycket det uppskattas av människor...Försöker att tänka på det så ofta jag kan särskillt när man har en dålig dag och är trött för lovar att det hjälper!

Hoppas ni alla har en fortsatt mysig julledighet!

God fortsättning!

God fortsättning kära familj och vänner i Sverige och God Jul till alla amerikaner som firar i dag. Vi hade det mycket trevlig i går på vårat julparty de ordnade på hotellet för oss. Det var annorlunda men vi hade skoj! Trevligt att samlas tillsammans så man får en anledning att klä upp sig lite för fast det inte är normalt firande är det ju trots allt julafton så något får man allt göra. På julafton ska ingen vara ensam så man får göra det bästa av situationen om ens riktiga familj är långt borta..Tack tourfamiljen för en trevlig kväll!

I kväll ska vi ha ett litet mini julbord då det inte blev i går. Blir lite enkelt men vi gör det bästa av allt! Här är några bilder från gårdagskvällen:
Jag och Johan
Det bjöds bla. på en hel gris...Var riktigt gott!
Angie och jag, många tycker att vi är lika men jag håller inte riktigt med om det eller vad säger ni??

God fortsättning igen och hoppas er jul är bra och att ni njuter massor av lite ledig tid, god mat och dryck och många mysiga stunder tillsammans. Tänker på er alla massor och önskar jag kunde fira i Sverige med riktigt julbord men en dag ska det bli av igen! Miss you all!

Vad är det för en dag???

Jo det är första arbetsdagen efter 2 veckors ledighet, dagen före dopparedagen och sista men inte minst Matveys och min 4-årsdag. Ja tänk vad tiden går fort!
Dessa kort är de första vi har tillsammans, de är från Nyår 2009. Ja lite äldre har vi allt blivit...

Vi hade träning hela dagen i dag så trött i huvudet nu..Blir en tidig och lugn kväll då vi ska upp och ha premiärshowen här i Manila i morgon. Sedan hade vi tänkt göra ett minijulbord men nu fick vi reda på att de ordnar ett julparty för oss här på hotellet mellan 20-24 i morgon kväll. Det bjuds på mat och dryck så det blir trevligt. Ingen julmat men vi överlever nog ändå=) Vi tar vårat 25:e i stället. Då kommer lite bilder från rummet.

Tack och God Natt

P.S Förresten finns det ett 4:e svar på frågan Vad är det för en dag?? Jo det är Majas födelsedag hurra hurra hurra! Stort grattis på din dag Maja, hoppas pojkarna har firat dig ordentligt!

Helmet diving in Boracay!

VI hade inte tänkt göra så mycket aktiviteter i Boracay då vi bara var där i en vecka. Vi ville endast ha sol/bad och semester då vi missat en riktig sommar och inte badat ordentligt sedan Pensicola, Florida i Maj. Men det var fler en vi från Disney i Boracay och ön är inte större än att man träffas. Vilket vi gjorde redan första kvällen. När vi strosade längs stranden gjorde de upp om en deal för Helmet diving dagen efter. För 500 pesos ca 73 svenska kronor fick vi chansen att testa så varför inte, det är något jag inte gjort innan så vi hängde med. Det var häftigt! Vi tog båt ut till en flotta där vi dök ner i ca 15 min med stora hjälmar. De var tunga, ca 15 kg men kändes inte så tungt i vattnet. Vi gick runt på botten och matade fiskar som kom som en stim runt oss när man hade mat i handen. En ny upplevelse, något jag kan rekomendera! De filmade och fotade under vattnet så vi har bevis=)

Här lite bilder:
Dessa hjälmar satte de på en på axlarna precis innan man dök ner.
Matvey kan aldrig stå still och måste alltid hitta på massa grimaser/poser, ja han gillar att bjuda på sig själv om man säger så..
Posing=)
Det var vi 7 som gjorde trippen.

Sunset in Boracay!

Blev väldigt bortskämda i Boracay med att se vackra solnedgångar nästan varje kväll..Det var så otroligt vackert på stranden när alla segelbåtar kom in i land samtidigt som solen var på väg ner. 2 av kvällarna unnade jag mig massage på stranden och det var otroligt underbart att ligga under palmerna och se solnedången samtidigt som man fick massage. 1 timme kostade bara 52 kr..Ja ofattbart billigt!
Vackra White sand Beach i Boracay

Boracay in pictures!

På väg ner till vår egna pool och strand som bara hotell gäster har tillgång till.
Detta är utsikten från poolområdet:
Mysiga bungalows precis vid stranden.
Vi badade i bland vid poolen och i bland på vår strand, vilket var väldigt lugnt och skönt. Inte mycket folk och man kunde leka och göra precis som man ville utan att bry sig. Här bilder från en dag vid vår strand:
Semester liksom spagaten...=)
Driving a bus..
En som alltid leker som ett litet barn eller sover..
En underbar dag vid stranden med perfekt väder! Njöt som bara den och längtar tillbaka när jag ser bilderna...Gjorde ett pass yoga i sanden och ni kan tänka er känslan efter det, helt lugn och avslappnad!

Boracay in pictures!

Båt över från Caticlan (flygplatsen) till Boracay, en båtresa på ca 7 min.
Efter ett efterlängtat bad i havet när vi kom fram ca 16.00 och en tupplur tog vi oss in till D Mall och hittade denna restaurang att äta på:
Vi blev serverade av riktiga dvärgar så var rätt coolt.
En av flera solnedgångar denna vecka.
Det finns någon som ÄLSKAR hamburgare och självklart ska det vara så stort som möjligt...Här en XL burgare som självklart gör att min "vanliga" ser jätte fjuttig ut...

More to come!

Boracay!

Matvey har även gjort en liten video från Boracay. Jag sköter fotograferingen och är mer nogrann så tar längre tid för mig att göra allt klart. Men lovar att även kort kommer så småning om. Internet är väldigt dåligt här i Manila så funkar bara i bland så allt tar tid...Men titta på denna så länge och dröm er bort till värmen för det gör även jag=) Resan var verkligen fantastisk på alla sätt. Perfekt väder, lagomt med aktiviteter, god mat och dryck, massor av bad i pool och hav, bra boende, massage och utgång 2 gånger på olika klubbar som var jätte skoj, ja underbart på alla sätt och vis. Jobbigt att lämna och jag saknar Boracay när jag är här i Manila för det är ingen höjdare. Men bara att bita i hop och man vänjer sig, Man får leva på minnen!

Hong Kong live!

Matvey har varit duktig och gjort en liten video från Hong Kong=)

Borta bra men hemma bäst???

Det är ett vanligt ordspråk man brukar säga och brukar stämma bra men just nu är jag tvekam till det....Vårt "hem" här i Fillippinerna när vi jobbar i Manila är Holiday In för den närmaste månaden och efter att ha varit på Boracay i en vecka var det tungt att komma tillbaka. Otroligt förorenat i luften, massor av trafik ( 14 km från flygplatsen till hotellet tog 1,5 timme) och massor av människor. Vädret är molningt och tror man aldrig ser solen. Det var varmt och vackert med sol på Boracay när vi lämande i morse så inte så lockande att vara "hemma" igen. Men inget att göra åt saken, man kan ju inte ha semester hela tiden...Jobbar nu i 2 veckor sedan är vi lediga 2 veckor igen så ska börja planera för nästa resa, för jag vill verkligen iväg igen, Manila är ingen höjdare.

Vi är lediga i 3 dagar innan vi börjar jobba på måndag 23:e. I vanliga fall vill man inte jobba över jul och nyår men som vi lever gör det verkligen ingenting. Vi har varit ledig och kommer vara lediga mer så längtar faktiskt lite måste ja säga. I detta varma väder och annorlunda land är julstämmningen inte den rätta så vi kommer inte fira som vi brukar göra. Men så är det i bland, det blir fler jular! Dock är julfirandet jätte stort här i Filippinerna så vem vet, stämningen kanske kommer...

Bjuder på bilder från Boracay när jag lagt in dem på datorn, men kan säga att det varit en toppen resa på alla sätt och vis!

Hoppas ni har det bra i juletiderna hemma i kära Sverige, njut av den mysiga tiden så lovar jag att njuta av värmen här i Filippinerna!

Macao!

Blev inte jätte mycket sightseeing i Macao då vi var rätt sluta efter en späckad weekend i Hong Kong. Dessutom bodde vi ju på ett enormt hotell med världens största casino så Matvey ville inte lämna hotellet vilket han inte heller gjorde. Jag tog mig till dowtown 2 gånger. En snabbis på måndagen med 3 tjejer. Vi var till Senado square och gick runt lite där och åt kända Portuguese egg tarts. Det var inte så mycket tid då måsta tillbaka till hotellet för att hämta våra väskor som kom med lastbil. Men tillräckligt för att komma ut lite från hotellet och få miljöombyte. Här några bilder:

Eftersom jag inte riktigt nöjer mig med att bara se lite utan vill hinna med så mycket som möjligt kände jag att jag inte var"färdig" med downtown. Det blev en till tripp på onsdag med Johan. Så enkelt att åka dit med gratis shuttle som alla casino hotell har. Även då blev det Portuguese egg tarts samt turkisk glass. Ja det var en charmig kille som stod och sålde glass och showade lite. Han var rolig så jag fotade honom och kände då att jag var tvungen att köpa en glass. Men den var god och värd hans lilla show. Vi såg då förutom Senado square bla. St. Paul's Ruins som är kända samt gick vi upp till Museu de Macao som ligger på toppen av Fortaleza do Monte och fick bra utsikt över staden. Här är lite bilder:

Albumet på facebook är också uppdaterat=)

Boracay!

Nu är vi framme på Boracay! Vi har det toppen! Tyvärr blir det dåligt med uppdatering då vi bara kollar internet snabbt varje morgon ( finns bara vid lobbyn/frukosten). När man är på solsemester tar man inte lika mycket kort heller då kamera i sand inte är toppen..Men tar allt några så kommer ett inlägg om det när vi är tillbaka på Manila ist. Nu njuter vi bara av allt som erbjuds!

Varma julhälsningar från Boracay!

P.S Har äntligen uppdaterat klart om Hong Kong så lite bilder har ni att se så länge=)

Hong Kong dag 4!

Ett härligt avslut på vår Hong Kong resa blev det med en promenad och frukost i en jätte vacker park i strålande sol. Hittade tips om denna park på tripadvisor med motiveringen; " No longer a hidden gem, the Nan Lian Garden is now regularly considered a top ten attraction in Hong Kong and is often called the most beautiful spot in all of Hong Kong." Kan verkligen hålla med om det för parken var vacker. Titta och njut av bilderna!
Tyvärr inte jätte mycket tid i parken då det sedan var dags att bege sig mot Macao. Vi tog speedbåt över och det var jätte lämpligt, 60 min. resa i bekväma säten. Skönt att slippa checka in bagage och fundera på övervikt. Det var bara att köpa biljett på färjterminalen och ställa sig i kö för färjan där jag betalde 25 Hong Kong dollar extra för min stora väska men man reste med den själv. Kan rekomendera att kombinera Hong Kong och Macao i ett resmål då de ligger så nära varandra och lämpligt att åka mellan. Det är så stor skillnad mellan platserna så man får verkligen valuta för pengarna om man lyckas göra både och vilket jag är jätte tacksam för att vi har=)

Life is good!

P.S Hittade massor av bra info om Hong Kong på denna sida som jag rekommenderar: http://www.discoverhongkong.com/eng/index.jsp

Hong Kong day 3!

Vi började dagen med att ta oss till Lantau Island, Hong Kongs största ö. Därifrån tog vi cable car till Ngong Ping 360. Det är en liten by där världens största utomhus brons buddha står. Den är 34 m hög och sitter på ett 3 våningsaltare. Det är 268 trappsteg upp till Buddhan där man har vacker utsikt över ön.
Cable car
The Big Buddha
Po Lin Monastery,

Vi tog sedan buss till Tai O fishing village där vi bla. tog ett båttur och såg rosa delfiner. Det var en jätte mysig liten by med gamla stylt hus (säger man så??) och massor av lokal mat. Vi strosade runt ett tag och drack vårat starbucks kaffe vi köpt med oss och bara njöt av lugnet och det fina vädret. I loved it there!
Efter att ha sett the Big Buddha,  Po Lin Monastery, tagit en tur till fiskebyn Tai O med bla. en båttur ut till de rosa delfinerna och strosat runt var det dags att ta cable car tillbaka till Tung Chung.
Där ligger outlets men efter en lång dag var vi jätte trötta så shopping var inte riktigt det man kände sig mest sugen på. Det var dessutom jätte mycket folk i affärerna och inte så jätte bra priser. Det blev en snabb titt och lite fynd åt Matvey.

Helt utmattade kom vi tillbaka till hotellet och hade helst av allt gått och lagt oss men det går ju inte när man är i Hong Kong och detta var vår sista kväll. Vi hade tänkt se "A Symphony of Lights multimedia show" på avenue of stars men missade den då vi tog lite för lång tid att göra oss klara. Men det gör ingenting för det var otroligt skönt att få duscha och fräscha till sig lite innan middag och är helt säker på att det varit sjukt med folk för det var mycket även när vi kom + att vi möttes av hur mycket människor som helst som var på väg därifrån så tur i oturen om man säger så. Vi gick längs med Avenue of stars tills magarna kurrade ordentligt. Då bar det av till Hard Rock cafe som visade sig ligga på Hong Kong Island och inte i närheten av Avenue of stars som vi trodde ( var bara en reklamskylt vi sett där tidigare…) väl framme på Hard Rock fick vi äntligen mat som smakde utsökt. Det var även ett bra liveband som spelade så det var trevligt. Det visade sig att Hard Rock låg i SoHo så det var värsta draget på den gatan då det var lördag kväll. Vi gick runt där och valde en av alla barer med bra musik och tog en drink och dansade lite. Kändes nästan som jag var i Sverige för en stund. Alla såg nästan svenska ut och det kändes väldigt europeiskt uteliv vilket var skoj.  En trevlig sista kväll i Hong Kong blev det!

Mer bilder på facebook. Internet är så hilma långsamt så tar evigheter att lägga upp bilder men några iaf=)

Hatar dåligt internet!!!

Det är ett av de största problemen tror jag när man lever tourliv och alttid reser och bor på hotell. Är så himla beroende av internet; det är där man kan ha kontakt med varandra då vi inte har telefoner, skypa och maila med vänner/familj hemma, läsa/titta på nyheter, läsa och förbereda sig på länder/ståder vi ska till samt planera sina resor och mycket mer. Ja internet är våra liv, hemskt att säga men så är det..Stör mig så att det är så dåligt här i Manila. Har en del saker jag tänkt göra dessa 2 dagar innan vi åker till Boracay på semester så man bara kan slappna av där men det vill sig inte. Det funkar lite mellan åt men man kan inte göra allt man vill...Får se om jag hinner blogga klart om Hong Kong och Macao innan jag åker annars kommer det sedan.

Sitter vid poolen nu som är helt ok. Inte den största och finaste men duger. Har kört insanety nu på morgonen så skönt att slappa lite efter det. Vi körde sista passet av de första 4 veckorna så känns skönt att vi han bli klara innan semestern. VI hoppar sista delen då varje pass då är på 1 h, alldeles för långt och det ger inget mer tycker jag utan bättre att ta en paus och köra något annat ett tag i stället. Blir ett sista styrkepass i kväll innan det är SEMESTER=)

Här är en bra motivationsvideo:

Manila!

Nu har vi kommit fram till Manila. Det blev en lång dag, samling 12 men kom inte i väg förrän ca 13 sedan fick vi vänta länge på flygplatsen för att checka in. När vi väl checkat in var det ca 2 h flyg följt av 1 h 15 min. buss till hotellet så fram ca 21.00. Men tur är väl att vi har semester och massor av tid att ta igen oss. Vi bor intill TGI Fridays så gick över dit för att äta då vi var jätte hungriga. Var precis som det ska vara med bra mat. Dock billigare än Shanghai=) Oftast är ju internationella kedjerestauranger mycket dyrare utomlands men ibland när längtan är för stor är det värt det samt när man vill ha mat man är van och vet säkert vad det är. Men Filippinerna i sig är billigt så antar att därför var även Fridays ok. Har tagit ett långt bad nu och ska sova. Vi bor på Holiday Inn i stora rum i lite sådär äldre stil så går nog att få till det rätt mysigt till jul. Men det blir först efter vår resa, vi checkar nämligen ut för det så kanske inte blir samma rum så väntar med att dekorera lite. Får se hur det blir med julstämningen i ett varmt land som Filippinerna men lite får det allt bli! Långsamt internet så tyvärr inga bilder.. Natti Natt P.S Såg att bilderna i förra inlägget inte kom med, ledsen för det men det blir riktiga därifrån om några dagar=)

Vacation!

Nu var det dags igen, 2 veckors ledigt innan vi börjar jobba igen. Vi flyger till Manila, Filippinerna i morgon och börjar där med träning 22/12 och första showen på julafton 24:e. Vi jobbar fram till 5/1 på Manila med antingen 1 eller 2 shower per dag så skönt show schema. Kommer att finnas mycket istid för träning så det är toppen! Vi jobbar nämligen på lite nya lyft så det är bra. Svårt annars när vi är lediga så mycket och inte mycket istid när showerna är i gång så ser frame mot detta. Har åkt mycket skridskor även denna vecka då vi bara hade 6 shower totalt och jag gillar det. Jobbar på med min skridskoåking och har kämpat med hoppen och träning ger faktiskt färdighet..=) Gick som sagt bra med Wendy och i gjorde presentations för Snövit i går igen och jag kan faktiskt säga att jag inte är rädd för att hoppa längre för min toeloop satt även då. Vi gjorde även ett nytt lyfti snövit numret vi klarat för första gången denna vecka så det var skoj. Vi får se vad de tycker. Bara att vänta på feedback från Judy nu...

Men det känns även på i kroppen att vi åkt mycket skridskor och lyft mycket för trött och öm överallt. Ja det är helt andra muskler mot för gymträning...Men härlig känsla med. Kan med gott samvete se fram emot ledighet nu=). Längtar så till lite sol och bad. Bilderna på hotellet ser toppen ut så hoppas verkligen det är så!

Har bara tagit det lungt i dag så inget roligt att berätta...Hoppas ni alla har det bra, tänker på er massor såhär i jultider!

What a day..

Ja vilken dag det varit i dag...Gjorde min debut som Wendy, ( en annan principal roll i showen från Peter Pan) och det gick riktigt bra. Var så himla nervös för jag gillar inte solo och hoppa och har inte gjort det på ca 3 år och då var det ingen jätte höjdare...Men i dag satt allt toppen=) Wendy åker ett litet solo med ett hopp och en piruett men är sedan ute på isen en lång stund så rätt mycket att komma i håg. Men jag har tränat rätt länge och kände att att jag var förberedd så det var dags att göra det. Men har tänkt på det sedan i går kväll och showen var inte förrän 16 så fatta vilken spänning..Men som sagt jag är nöjd för att vara första gången och riktigt stolt för en gångs skull att jag skötte mig bra och gjorde bra i från mig. Var nervös men kunde hålla det under kontroll och hade faktiskt skoj på isen. Matvey berömde mig och sa att han var stolt över mig och att jag har förbättrat mig mycket så det var kul att höra, (han är väldigt kritisk och ger inte beröm om man inte förtjänar det..=)) När vi sedan hade notes (det är när vi går igenom vad som var bra och dåligt från showen innan för att förbättra oss och se till att showen ser bra ut) sa Tara vår PD "fantastic job Sofie as Wendy". Så det var jätte skoj! Sedan fick vi även beröm för vårat Tangeld nummer som en speciell person gillade jätte mycket sa Tara (kommer inte i håg vem han är och vad han är mer än att han är speciell...).
Matveys mamma har gjort denna bild fråga mig inte i från vad men hon hittar på allt=)

Kommer verkligen sova gott nu för denna dag har som sagt varit lång och full med massa spänning, nerver och några liter svett=) Desutom sovit dåligt då vi är hemma sent varje kväll...Men antar att det inte gör så mycket för snart 2 veckors ledigt igen och vi har precis bokat en veckas sol och bad på ett jätte fint hotell i Boracay. Längtar så!!!! Men bara att bita i hop, en till lång dag kvar i morgon innan ledigheten börjar..Fortsätter på uppdateringen då igen lovar jag!

Hong Kong dag 2!

Här kommer bilder i från Hong Kong dag 2.

Dagen började med shopping i Mong Kok på de 3 kända gatorna ladies market, electronic goods and sports goods där vi bla fick köpt våra mobiltelefoner som både jag och Matvey är mycket nöjda med.
Sedan bar det av mot udden av Kowloon där vi tog Star Ferry för endast 2.80 dollar enkel resa över till Hong Koong Island. Det är ett gammalt och vanligt transport sätt mellan de 2 öarna.
Clock tower
Sedan var det dags att ta sig upp för the Peak som är Hong Kongs nr.1 attraktion. Man tar tram upp till Hong Kong islands högsta topp där man har vacker utsikt över Victoria Harbour. Samt finns det shopping och massor av restauranger. Vi åt på Bubba Gump, en känd amerikansk kedja. Både jag och Matvey blev super nöjda, Matvey fick sina ribs, onion rings och öl och jag utsökt fisk samt deras utmärkta efterrätt, jamm!
Vacker utsikt från restaurangen.
View of the city from Sky Terrace 428
View of Victoria Harbour
The anvil-shaped The Peak Tower has a large viewing platform called Sky Terrace 428, in addition to dining and retail outlets.

Det var väldigt kallt denna kväll och blåste bra så var inte ute där så länge. Vi köpte varm choklad och begav oss sedan hemåt efter en lång men utmärkt dag!

Hong Kong dag 1!

Uppdateringen fortsätter från vår resa, denna gång även med bilder=)

Första kvällen blev som sagt lugn, bara middag på en mysig restaurang i ett rätt nytt kvarter. Det var massor av höga hus (såg ut som lägenheter) sedan ett typ "torg" med massor av mysiga restauranger som alla hade öppen servering så var jätte mysigt. Vi åt mexikanskt som var super gott!

Tyvärr inga bra bilder, svårt att ta bra kort när det är mörkt samt märker man stor skillnad på kamera, detta är men min lilla, min nya systemkamera är mycket bättre! Men man kan kanske få en lite känsla av hur mysigt det var iaf...

Vi tog sedan en promenad hem till hotellet och gissa vad vi såg:
Disney On Ice uppträder i Macao=)

Slapp dag!!!

Det är det i dag. Var ut och dansade i går på en nattclubb på ett av hotellen så blev sent, samt efter nästan 3 timmar på dansgolvet sa mina stackars fötter i från... Dock var det värt det för hade riktigt skoj! Som jag sagt innan älskar jag att gå ut och dansa, (mycket mer än att bara gå till en bar) så när den chansen kommer bäst att ta den. Vi är ju i "Vegas" så man kan ju inte bara vara hemma varje kväll...

Hotellet/hotellerna är så himla stora så bara för att gå och äta går man hur mcyket som helst och fast man inte gör något speciellt blir man rätt slut av att leva i casinon och vara runt massor av människor så fort man lämnar sitt rum. Så därför har jag bestämt mig för att bara vara i rummet i dag innan det är dags för träning i kväll. Jobbar mellan ca 18-22 både i går och i dag med principal ice och reharsals sedan börjar vi med show i morgon, 2+2+2 ser schemat ut så bortskämda igen...Dock mycket träning så blir ändå rätt långa dagar när vi väl börjar så bäst att ladda lite...Ska gå till gymmet en sväng nu men det är bara att ta hissen så ok=)
Jag hade ingen kamera med mig så tog inga kort från gårdagen men en tjej tog denna. Snacka om att vara en blandning av människor: korta/långa och svarta/vita från hela världen. Ja ser ganska roligt ut i bland när man inte vet anledningen vi är tillsammans..=)

Uppdateringen fortsätter...

Här är lite fler bilder från sista dagen i Shanghai som jag aldrig la upp tidigare. Har även uppdaterat China albumet på facebook med bilder från Shanghai!
Peoples park var en jätte stor park mitt i centrala Shanghai. Vi tycker om parker då vi gillar natur och eftersom det  inte är så lätt att hitta i stora städer så får det bli parker istället liksom lokalbefolkningen.
Nanjing Road
The Monument to the People's Heroes
Vi liksom strosade runt lite efter ispasset i Shanghai och såg Shanghai en sista gång i dagsljuset innan det sedan bar av mot Hong  Kong=)

A very nice city and I would like to come back one day!

Back to reality or not...

Efter 4 intensiva dock underbara dagar i Hong Kong kom vi fram till Macau i går kväll. Jag såg fram emot lite vila och göra ingenting och få lite vardag igen med jobb denna vecka men är inte riktigt så... Stämmer verkligen att detta är "Asiens Las Vegas" så inte riktigt lugnt här...The Venetian Macao, hotellet där arenan vi jobbar på ligger, (cotaiarena) är världens största casino och 6:e största byggnaden i världen...Vi bor på Holiday Inn rakt över gatan men det sitter i hop så man kan gå invändes och man märker ingen skilland på ställena då vårat hotell är väldigt lyxigt med..Då vi jobbar på Venetian får vi tillgång till deras matsal de har för anställda där det serveras mat 24/7 gratis. Ja inte illa om man säger så. Dock tar det sin lilla tid att gå dit trots att det är samma hus...Att hitta dit i går kväll för middag var ett projekt i sig men vi lyckades och i dag gick det bättre. Vi har fint gym och utomhus pool och i dag var det rena sommaren med ca 20 grader. Var in till Downtown med några tjejer i dag så inte fått så mycket gjort mer än att smälta vart jag verkligen är och vad jag är med om just nu. Det händer verkligen mycket så försöker suga in så mycket som möjligt när jag har en chans...Lovar uppdatera om Hong Kong så småning om. Ni får ha lite tålamod!=)

Här är några bilder jag tog av 3 hotell i dag samt lite fakta från Wikipedia:
The Venetian Macao (Chinese: is a luxury hotel and casino resort in Macau owned by the Las Vegas Sands. The Venetian is a 40-story, $2.4 billion anchor for the seven hotels on the Cotai Strip in Macau. The 10,500,000-square-foot (980,000 m2) Venetian Macao is modeled on its sister casino resortThe Venetian Las Vegas, and is the sixth-largest building in the world by floor area. The Venetian Macao is the largest casino in the world, and the largest single structure hotel building in Asia.

The main hotel tower was finished in July 2007 and the resort officially opened on 28 August 2007.[1] The resort has 3000 suites, 1,200,000 sq ft (110,000 m2) of convention space, 1,600,000 sq ft (150,000 m2) of retail, 550,000 square feet (51,000 m2) of casino space – with 3400 slot machines and 800 gambling tables and a 15,000 seat CotaiArena for entertainment and sports events.

Tack från mig och "Vegas", lovar att mer kommer både härifrån och Hong Kong!