En gång aldrig mer...

Ja det kan jag säga om att bestiga Mt. Fuji...Det ska mycket till för att jag ska bestiga fler berg för det var inte min grej! Det var verkligen tufft! Visst älskar jag naturen och vara ute och promenera, åka skidor osv. men det räcker för en dag, det här med att kampa och sova ute gillar jag inte. Är för bekväm för det och vill gärna ha tillgång till dusch och så...Men vi tog oss till toppen och såg soluppgången där och det var vackert men som sagt inte värt besväret att ta sig dit. Så här såg vårt shcema ut;
 
Buss från hotellet 10.00, famme vid 5th station kring 15.00 där vi började bestigningen. Tyvärr regnade det så var inte det bästa vädret att börja i...+ att vi trodde bussen åkt i väg med all vår mat medan vi var på toaletten men efter lite springade fram och tillbaka och några samtal fick vi tag i den och kunde vid 16.00 börja klättra.
 
20.00 var vi äntligen framme vid vår stuga där vi skulle sova. Har aldrig varit gladare för ett paket med nudlar som denna gång. Trött och slut och enorm kramp i ryggen efter ryggsäcken tog vi oss till slut fram. Matveys dragkedja på ryggsäcken gick sönder under vägen och jag hade ont i magen...Ja blev några klagomål och svårdomar under vägens gång om jag säger så...
 
Sov fram till 01.00, eller sov och sov, man låg i princip på varandra i sovsäck och blundade till, dock var det bättre än jag tänkt mig så jag sov helt ok. Vi startade klättra de sista 2 timmarna vid 01.20 och det var rusnings trafik i berget..Ja liksom kö för att ta sig upp så många människor klättrar..Det var kolsvart och man hade panlampa och klättrade i typ klippor som var hala då det återigen började regna ett tag.
 
Men vi tog oss upp och hade ca 1 timme innan soluppgången så återigen blev det varma nudlar och tee för vi var riktigt kalla, blöta och super trötta.
 
Vid ca 05.00 kom kära solen upp och det var vackert. Men enormt mycket folk på toppen.
 
Vi började sedan klättra ner och det tog oss från ca 05.00-07.20 och det var ben träning så det bara visslar om det! Det var typ lösgrus/sand som man gled i ned. Man fick kämpa för att inte ramla och det var tufft när bena bara vile vika sig. Men vi tog oss ned.
 
Dock visade det sig att vi gått fel trail ner..Så vi fick ta buss ca 45 min till en station för att sedan byta för ytterliggare 1,5 timmes buss där våran buss sedan hämta upp oss. Ja skit drygt när man är helt trött och slut, svettig och allmänt död och bara ville sätta sig på bussen och somna. Det hela kostade oss några timmar och 30 dollar/person. Ja inte skoj men allt löste sig och alla är oskadda så det är väl det viktigaste=)
 
16.00 kom vi fram till hotellet, duschade, sov lite, packade då väskorna skulle vara klara 19.00. Vi gick sedan och åt italienskt, ( ja gott med något annat än japanskt). VI har sedan bara tagit det lugnt och ska nu sova. Samling 9.30 i morgon för avresa 10.00 mot Osaka. Vi ska bussa dit och planerar vara framme 13.30. Där har de poolområde och gym vi tänkte ta vara på i morgon. Behöver en slappedag efter detta. Åter en tuff vecka med 9 dagar jobb i rad och 23 shower väntar från och med lördag. Träning fredag kväll. Hoppas vi mår hyfsat tills dess!
 
Planen är att fixa alla kort vi tog i morgon på bussen så i morgon kväll ska det komma lite bilder. 
 
Tack för mig och Nagoya!

Kommentarer :

#1: Agneta

Om några veckor kommer du bara ihåg det som var bra :-). Förresten du har väl inte svårt att somna/sova ;-)?

Kramar

skriven

Kommentera inlägget här :